Edukacyjna wartość dodana (EWD) to wskaźnik, który pozwala określić, jaki był wkład szkoły w wiedzę uczniów i jaka jest różnica w poziomie edukacji dziecka od momentu rozpoczęcia nauki w gimnazjum do chwili opuszczenia placówki. Może być bowiem tak, że wysoką ocenę na egzaminie uczeń zawdzięcza własnym zdolnościom i ciężkiej pracy, a w niewielkim stopniu szkole, ale może być i tak, że przeciętny uczeń wspierany przez nauczycieli osiąga bardzo dobry wynik na egzaminie końcowym. Do tej pory na stronie internetowej www.cke.scholaris.pl dostępne były informacje o wyniku EWD dla konkretnych gimnazjów w Polsce. EWD wylicza się na podstawie wyników egzaminu gimnazjalnego i m.in. sprawdzianu po szkole podstawowej. Centralna Komisja Egzaminacyjna biorąc pod uwagę wyniki egzaminów i EWD podzieliła gimnazja na: neutralne - ze średnim w skali kraju poziomem wyników na egzaminach i przeciętną efektywnością; szkoły sukcesu - z wysokimi wynikami i bardzo wysoką efektywnością; szkoły wspierające o wysokiej efektywności; szkoły niewykorzystanych możliwości, gdzie wyniki egzaminów końcowych są wysokie, ale efektywność nauczania niska oraz szkoły wymagające pomocy, gdzie i wyniki i efektywność nauczania są słabe. Rodzice z Małopolski nie muszą już samodzielnie szukać informacji o szkołach i robić porównań. Wykaz, który umieszczono na stronie kuratorium (www.kuratorium.krakow.pl), to wprawdzie nie ranking, ale lista najlepszych szkół - 173 "szkół sukcesu" oraz 25 "szkół wspierających" - ułożona alfabetycznie według powiatów. - Liczymy, że rodzice będą prowadzili mniej rozmów z sąsiadami, gdzie posłać dziecko do szkoły, a będą się opierali na bardziej standaryzowanych pomiarach jakości nauczania - powiedział na poniedziałkowej konferencji prasowej wojewoda małopolski Jerzy Miller. - Nie chcemy nikogo skrzywdzić. Upubliczniamy w tym roku wykaz tylko najlepszych szkół, ponieważ chcemy dać szansę organom prowadzącym, aby przyjrzały się metodom analizy wyników nauczania i mogły rozpocząć dyskusję z konkretną szkołą o powodach uzyskania takiego a nie innego wyniku - wyjaśnił wojewoda. Jak zaznaczył, za rok upubliczniona zostanie pełna lista, także szkół, gdzie wyniki egzaminów były słabe, a EWD niska. W Małopolsce są 724 gimnazja. EWD obliczono dla 632 z nich. Rozpatrując EWD oraz wyniki egzaminu w części humanistycznej, szkół sukcesu w Małopolsce jest aż 52 proc. (wymagających pomocy 20 proc., a niewykorzystanych możliwości 12 proc.). Wyniki egzaminu w części matematyczno-przyrodniczej pokazują, że 37 proc. gimnazjów w województwie to szkoły sukcesu (33 proc. to szkoły wymagające pomocy, a 16 proc. niewykorzystanych możliwości). Jak poinformowała wicekurator Agata Szuta, we wrześniu małopolskie kuratorium chce zająć się placówkami wymagającymi pomocy i ocenić, jakiego wsparcia one potrzebują. Według kierownika Wydziału Badań i Analiz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie, Anny Rappe, być może do końca roku uda się zakończyć prace nad pilotażowym programem obliczenia EWD także dla szkół ponadgimnazjalnych.