Nowy budynek, o˙powierzchni użytkowej ponad 3,3 tys. m kw., ma ponad 11 m wysokości, jedną kondygnację podziemną i˙trzy nadziemne. Z˙lotu ptaka przypomina formą wirujące śmigło. Jak podkreślają władze muzeum, jest to jeden z˙najnowocześniejszych i ekspresyjnych w˙swej bryle, zbudowanych od podstaw obiektów muzealnych w˙Polsce. Będzie spełniał funkcje: muzealną, edukacyjną, naukową i˙biurową. W trzyskrzydłowym budynku znajduje się sala ekspozycyjna o pow. ponad tysiąca m kw., sale edukacyjna i wielofunkcyjna, kino edukacyjne z˙49 miejscami i˙stanowiska internetowe. Będzie tu można skorzystać z˙biblioteki naukowej z˙czytelnią. - To bardzo ważne wydarzenie dla naszego muzeum, krok w przyszłość. Dzięki nowemu gmachowi poprawi się komfort zwiedzania dla publiczności, my z kolei uzyskamy możliwość zaprezentowania eksponatów, których dotąd nie mogliśmy prezentować w hangarach. Chodzi o prezentację eksponatów dotyczących ludzi związanych z lotnictwem - ich mundurów, odznaczeń, dzienników lotów - powiedział przed otwarciem gmachu dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego Krzysztof Radwan. Jak poinformował, w przygotowanej na inaugurację nowego gmachu ekspozycji oprócz kolekcji mundurów znajdują się m.in. pamiątki związane z polskim kosmonautą Mirosławem Hermaszewskim. W ekspozycji muzealnej zaprezentowanych zostanie także 21 statków powietrznych (samolotów, szybowców i lotni - przyp. red.), w tym jeden z˙pierwszych samolotów francuskich - Bl'riot XI (skonstruowany w˙1909 roku - przyp. red. ), polski RWD 13 z˙lat 30. XX˙w. (jeden z˙dwóch zachowanych na świecie egzemplarzy - przyp. red.), czy uważany za pierwszy w˙powojennej Polsce nowoczesny samolot krajowej konstrukcji - TS-8 Bies. Z kolei nowoczesne gabloty, interaktywne kioski informacyjne, fotele lotnicze, symulator lotu, przekrój samolotu - to przykładowe elementy wyposażenia sali edukacyjnej. W gmachu ma być realizowana nowoczesna działalność muzealna, obejmująca obok wystaw stałych i zmiennych także lekcje muzealne i zajęcia edukacyjne, pokazy filmowe, imprezy kulturalne, w tym koncerty i spektakle. Budynek został wybudowany w˙latach 2008-2010 i˙sfinansowany w˙ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Wartość inwestycji pt. "Budowa Lotniczego Parku Kulturowego w Krakowie, w˙tym Gmachu Głównego Muzeum Lotnictwa Polskiego" wyniosła 45,8 mln zł netto. Z˙budżetu województwa małopolskiego przeznaczono na nią 10,6 mln zł netto, a˙ze środków Unii Europejskiej 35,2 mln zł netto. Przewiduje się, że za parę lat Gmach Główny - jako wielka "Brama do Lotniczego Parku Kulturowego" będzie zapraszał do odwiedzenia kolejnych ekspozycji kubaturowych muzeum, które zostaną wzniesione na terenach dawnej zachodniej grupy hangarowej 2 Pułku Lotniczego, pozyskanych przez samorząd województwa małopolskiego w˙2009˙r. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie położone jest na terenie jednego z najstarszych lotnisk Europy. Od 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej. To również pierwsze lotnisko, które zostało przejęte przez Polaków w 1918 r. W okresie międzywojennym było drugim pod względem wielkości lotniskiem w Europie. We wrześniu 1939 r. zostało zniszczone, a w 1963 r. ostatecznie zlikwidowane. Na terenie Błoń Rakowickich utworzono wtedy Muzeum Lotnictwa Polskiego. ˙ Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego typu. Zbiory liczą ponad 240 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe.