Kierowcy nowym odcinkiem mogą jeździć już od środy wieczorem na mocy warunkowego pozwolenia na użytkowanie autostrady, wydanego przez Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Krakowie. Decyzja ma charakter warunkowy; inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) - musi uzupełnić m.in. nawierzchnię na drogach awaryjnych, ogrodzenie, umocnienia skarp i nasypów, instalację odwadniającą. Część z tych braków należy uzupełnić do końca tego roku, część - do połowy przyszłego. Wiceminister infrastruktury Jarosław Stępień poinformował podczas otwarcia odcinka autostrady, że udostępnienie tej trasy kierowcom wpisuje się w strategię resortu, by do 2012 roku została ukończona podstawowa sieć polskich autostrad i dróg szybkiego ruchu. - Do tej pory udało się zakontraktować około 1 tys. 130 km autostrad, dróg szybkiego ruchu oraz obwodnic miast i miejscowości. Ponad 800 kilometrów tych dróg jest w budowie - przypomniał. Budowa 20-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Szarowem, stanowiącego pierwszy fragment autostrady Kraków-Tarnów, rozpoczęła się w pod koniec kwietnia 2007 roku. Zgodnie z kontraktem wartość inwestycji to blisko 840 mln zł. Pierwotnie droga miała zostać oddana do użytku w kwietniu tego roku. Wykonawcą odcinka autostrady było hiszpańsko-polskie konsorcjum złożone z firm DRAGADOS SA oraz Polimex-Mostostal SA. Zakres inwestycji obejmował budowę 19,9 km autostrady z węzłem autostradowym "Szarów". Na tym odcinku wzniesiono 30 obiektów mostowych: 15 wiaduktów autostradowych, 6 wiaduktów drogowych, 5 mostów autostradowych, 1 przejście dla zwierząt oraz 3 mosty drogowe. Ponadto zaprojektowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych.Obecnie trwają postępowania przetargowe na budowę drugiego etapu inwestycji: prawie 60-km odcinka od Szarowa do Tarnowa. Odcinek ten ma zostać oddany do użytku na przełomie 2011 i 2012 roku. Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Łączna długość trasy wyniesie ok. 670 km. Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy w Zgorzelcu przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Szarowa. Dalsza część do wschodniej granicy w Korczowej ma być gotowa do 2012 roku.