Katarzyna Nowak z Mangghi przypomniała, że setna rocznica urodzin Akiry Kurosawy przypada 23 marca 2010 roku. - Otwierana we wtorek wystawa została pomyślana, jako rodzaj hołdu złożonego cesarzowi kina - jak często mówi się o Kurosawie - wyjaśniła. Na ekspozycji zostaną zaprezentowane plakaty wybitnych polskich grafików stworzone do filmów Kurosawy wyświetlanych w Polsce. Pokazane będą też osobiste pamiątki Andrzeja Wajdy związane ze spotkaniem obu reżyserów, jakie miało miejsce w Tokio w lutym 1989 roku. Wśród pamiątek są wspólne zdjęcia obu reżyserów oraz rysunki Andrzeja Wajdy naszkicowane po obejrzeniu filmu "Ran". - Te pamiątki to łącznik między jednym a drugim mistrzem. Andrzej Wajda zawsze powtarzał, że Kurosawa to jego mistrz i powoływał się na niego - zaznaczyła Nowak. Wystawa w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha będzie czynna do 14 kwietnia 2010 roku. W ramach obchodów rocznicy urodzin reżysera od końca stycznia w krakowskim muzeum odbywają się pokazy jego filmów w cyklu Akademii Kina Japońskiego. Pod koniec marca zostanie zorganizowana sesja naukowa pod hasłem "Akira Kurosawa. Artysta japoński. Artysta światowy". Akiro Kurosawa był pierwszym Japończykiem, którego twórczość weszła do światowego kanonu filmowego. Jego filmy otrzymywały nagrody Oscara, a w 1989 r. sam reżyser został uhonorowany tą nagrodą za całokształt twórczości filmowej. Reżyser zmarł 6 września 1998 roku w wieku 88 lat. W wieku 33 lat wyreżyserował swój pierwszy film, "Sanshiro Sugata" ("Saga Dżudo"). Dzieło odniosło olbrzymi sukces w kraju. Filmy Kurosawy zyskały uznanie świata dopiero w 1951 r., gdy międzynarodowe gremia wysoko oceniły jego obraz "Rashomon". Do najsłynniejszych obrazów Kurosawy należą filmy "Rashomon (nagroda w Wenecji i Oscar w 1951 r.), "Idiota" (1951 r.) "Siedmiu samurajów" (1954 r.),"Tron we krwi" (1957 r.), "Rudobrody" (1964 r.), "Dersu Uzała" (1975 r., nagrodzony w tym samym roku Oscarem). Akira Kurosawa był nie tylko reżyserem - często pisał także scenariusze do swych dzieł, poruszając w nich uniwersalne problemy filozoficzne i moralne. Łączył tradycje japońskie z nowoczesną formą wypowiedzi filmowej.