Ubiegłoroczna kontrola szkół, przeprowadzona przez Małopolskie Kuratorium Oświaty, nie wypadła rewelacyjnie. Okazało się, że wiele z nich nie robi nic, by lekcje stały się dla uczniów bardziej atrakcyjne i ciekawe. Tymczasem nudne lekcje to jedna z przyczyn wagarowania, które z kolei skutkuje obniżeniem ocen, również tych z egzaminów zewnętrznych. - Postanowiliśmy zmobilizować dyrektorów szkół do poszukiwania metod pracy, które pozwolą lepiej dotrzeć do dzieci - mówi Artur Pasek, zastępca dyrektora Wydziału Nadzoru Pedagogicznego w małopolskim Kuratorium Oświaty. - Dyrektorzy zostali zobligowani do wprowadzania w swojej szkole ciekawych zajęć, a także do zachęcania nauczycieli, by podejmowali innowacyjne działania w szkole. Kuratoryjni wizytatorzy mają pilnować, by szkoły wywiązywały się z tego obowiązku. Zachęta poskutkowała. Szkoły zasypały kuratorium wnioskami o wprowadzenie u siebie tzw. innowacji pedagogicznej, czyli zajęć, które mogą uatrakcyjnić naukę i sprawić, że będzie ona bardziej skuteczna. - Mamy tych wniosków o połowę więcej niż w ubiegłym roku. Jednak nie wszystkie nadają się do zaakceptowania - mówi Artur Pasek. - Bywa, że dyrektorzy szkół chcą wprowadzić jako innowację coś, co nie wykracza poza zwykłe obowiązki placówki. Za kilka tygodni będzie wiadomo, jakie innowacyjne zajęcia zostaną prowadzone od września w małopolskich szkołach. Jednak wiadomo już, że w czterech krakowskich Zespołach Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych (nr 1, 3, 4, 6) 120 uczniów nieprzystosowanych społecznie, agresywnych i z ADHD będzie mogło przez cały rok uczestniczyć w zajęciach, które pomogą im w normalnym funkcjonowaniu w szkole. - Będą to zajęcia z socjoterapii, choreoterapii, arteterapii, czyli leczenie przez sztukę oraz biblioterapii - wymienia Jerzy Kubieniec, dyrektor ZSOI nr 3 i kierownik merytoryczny całego projektu. W czasie zajęć terapeutycznych wykorzystywane będą najnowsze metody, takie jak np. biofeedback, czyli uczenie się wyciszania i koncentracji za pomocą specjalnego urządzenia, które pokazuje natężenie fal elektromagnetycznych mózgu. Na koniec wszyscy uczniowie uczestniczący w projekcie wyjadą na czternastodniowy obóz terapeutyczny. Projekt zostanie sfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a jego koszt szacowany jest na około 2 mln zł. Z kolei uczniowie Liceum Ogólnokształcącego w Krzeszowicach będą mogli od września uczestniczyć w Szkolnej Akademii Tańca. Gimnazjaliści z Gimnazjum nr 37 w Krakowie będą uczyć się matematyki z wykorzystaniem technik informatycznych. W tej szkole ma być realizowany również program doradztwa zawodowego. Uczniowie Gimnazjum nr 2 w Skawinie będą "Chodzić po ziemi bogów i bohaterów mitologicznych", a ci z Gimnazjum w Zabierzowie poprzez film i teatr skuteczniej przyswajać wiedzę z języka polskiego. Coraz więcej nauczycieli dostrzega też edukacyjną rolę szachów. Takie zajęcia prawdopodobnie będą prowadzone w Przedszkolu nr 176 w Krakowie i Szkole Podstawowej nr 43 w Krakowie. Ciekawie zapowiadają się też zajęcia w krakowskiej Szkole Podstawowej nr 97. Tu przez godzinę w tygodniu najmłodsi uczniowie będą uczyć się angielskiego, śpiewając piosenki w tym języku. (ANKO) akolet@dziennik.krakow.pl Czytaj również: Kryminalna gorączka sobotniej nocy Dzięki unijnym milionom skorzystają wszyscy Czy sprzedać domy i działki, które są pod Krakowem?