Film Grzegorza Packa opowiada o życiu dzieci z biednej warszawskiej dzielnicy - Pragi. Reżyser oddał kamerę swoim bohaterom. - Taki zabieg nie jest niczym nowym, ale chyba nigdy z tak dobrym skutkiem bohaterom nie udało się odkryć swej osobowości i dotrzeć do intymności. Autor z sukcesem wyszedł z niełatwej konstrukcji filmu - mówił Kazimierz Karabasz, przewodniczący ogólnopolskiego jury, uzasadniając werdykt. Peruwiański film "Q'eshwachaka - el Puente Dorado" ("Q'eshwachaka - The Golden Bridge", "Q'eshwachaka - Złoty most") to opowieść o budowaniu mostu z niezwykle mocnej trawy, która rośnie w Andach. Film został wyróżniony za "wizjonerskie potraktowanie wciąż żywego mitu, podnoszące krótki film dokumentalny do rangi wielkiego kina". Jury międzynarodowe pod przewodnictwem Jacka Petryckiego jednogłośnie nagrodziło autora filmu, Jorge Carmona del Solar, Złotym Smokiem. - Ten krótki i niezwykle zwarty film niesie ogrom różnorodnych znaczeń. Opowiada nie tylko o rytuale budowania mostów z trawy. Opowiada o zjawiskach z pogranicza magii, socrealizmu i etosu pracy, w doskonały - jeśli chodzi o formę, sposób - mówił Jacek Petrycki. Przewodniczący międzynarodowego jury dodał, iż jego zdaniem podczas tegorocznego festiwalu było wiele filmów interesujących ze względu na temat, lecz niedoskonałych pod względem formy. - O ważkich sprawach powinno się robić prawdziwe filmy, a nie reportażyki, które są zbyt długie bądź źle zmontowane - stwierdził Petrycki. W konkursie ogólnopolskim Nagrodę Główną - Srebrnego Krakowskiego Lajkonika, przyznano filmowi animowanemu "Strojenie instrumentów" w reżyserii Jerzego Kuci. Nagrodę Specjalną - Brązowego Lajkonika, otrzymał Krzysztof Magowski za film "Świat moich wujków". Jury ogólnopolskie przyznało również cztery równorzędne dyplomy honorowe: Dżamili Ankiewicz, autorce filmu "Śmierć Zygielbojma" za "wysoce umiejętne połączenie wielu różnych sposobów obrazowania ważnego tematu", Igorowi Mołodeckiemu, autorowi filmu "Zakazana miłość" za "zwrócenie uwagi na niebezpieczne strony polskiego prawa świeckiego i kościelnego, uniemożliwiające upośledzonym założenie rodziny", Markowi Piwowskiemu, autorowi filmu "Reguła Martina", za "konsekwentne rozwijanie własnej formuły komedii filmowej", Małgorzacie Szumowskiej, autorce filmu "Dokument...", za "interesujące próby zdefiniowania warsztatu dokumentalisty". Jury przyznało również nagrodę dla najlepszego producenta. Rzeźbę autorstwa Bronisława Chromego odebrała Iga Cembrzyńska, uhonorowana za "wieloletnią niezależną działalność producencką". Zapraszamy do przeczytania wywiadu z artystką! Jury międzynarodowe także przyznało Nagrody Specjalne - Srebrne Smoki. Za najlepszy film dokumentalny uznano słowacki obraz "Sviedok" ("The Witness", "Świadek") w reżyserii Dusana Hudeca. Twórca został nagrodzony za "formalną intensywność w odtworzeniu niemożliwych do opowiedzenia wydarzeń". W kategorii filmów animowanych wygrał obraz "The Boy Who Saw The Iceberg" autorstwa Paula Driessena, nagrodzonego za "genialne odzwierciedlenie związku pomiędzy rzeczywistością a światem snów". Nagrodę specjalną dla najlepszego filmu fabularnego otrzymał obraz "Afta" ("Day After Day") węgierskiego reżysera Kornela Mundruczo. Autor został nagrodzony za "zdyscyplinowane potraktowanie trudnego tematu". Jury międzynarodowe postanowiło również przyznać dyplomy honorowe filmom: "Połustanok" ("The Halt") Siergieja Loznitsa (Rosja) za "oryginalną i kreatywną fotografię", obrazowi "Świat moich wujków" Krzysztofa Magowskiego za "humorystyczny i ciepły wgląd w najnowszą historię Polski", filmowi "In Absentia" autorstwa Braci Quay za "techniczną perfekcję i wspaniałą harmonię obrazu i muzyki". Oto pozostałe nagrody 41. Krakowskiego Festiwalu Filmowego: Nagroda jury FIPRESCI "Q'eshwachaka - el Puente Dorado" ("Q'eshwachaka - The Golden Bridge", "Q'eshwachaka - Złoty most"), Jorge Carmona del Solar, za "głęboko humanistyczny obraz rytualnego trudu ludzkiej wspólnoty, wpisany w metafizyczną wizję świata". Nagroda Jury FICC (Federation Internationale des Cine - Clubs, Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych) Nagroda Don Kichota - "El Misionero", Wojciech Staroń (Polska) Wyróżnienia specjalne: "Father and Daughter", Michael Dudok de Wit (Wielka Brytania / Holandia) "Ung, Vakker Og Begavet", Anne Kjersti Bjőrn (Norwegia) Nagroda ufundowana przez firmę KODAK "Jestem zły", Grzegorz Pacek Nagroda abonentów PLANETE "Zbig", Natalia Koryncka-Gruz (Polska) Nagroda Jury studentów miasta Krakowa "Credo" Jonasa Raebera Uzasadnienie: "Ponieważ czarne owce nie są tym, czym się wydają" "Copy Shop" Virgil Widrich Uzasadnienie: "Copy shop, copy shop, copy shop, copy shop..." Nagroda tygodnika "Przekrój" - Złote nożyczki dla autora najbardziej dowcipnego filmu "A Zen Tale", Magdalena Sole Nagroda ufundowana przez szwajcarską fundację "Pro Helvetia" "Wiosna 1999", Wojciech Sobczyk (Polska) Jury 41. Krakowskiego Festiwalu Filmowego Jury konkursu międzynarodowego Jacek PETRYCKI (Polska) - przewodniczący Gunilla BRESKY (Szwecja) Clive GORDON (Wielka Brytania) Jana HADKOVA (Czechy) Marcell JANKOVICS (Węgry) Qi SONG (Chiny) Tamara TRAMPE (Niemcy) Jury konkursu polskiego Kazimierz KARABASZ - przewodniczący Łukasz Barczyk Marcin GIŻYCKI Katarzyna MACIEJKO - KOWALCZYK Tadeusz NYCZEK Jury FIPRESCI Aleksander Kwiatkowski, Szwecja Salah Sermini, Francja Tadeusz Szczepański, Polska Jury FICC Janusz Korosadowicz, Polska Josef Korvas, Czechy Beat Schneider, Szwajcaria