Czwartek, 13 grudnia, południe. Tramwaj linii 13 rusza z przystanku na ul. Stradom i skręca w ul. Dietla. Trzeci wagon wypada z szyn i spychany siłą odśrodkową na zewnątrz jedzie coraz szerszym łukiem. Na oznakowanym przejściu dla pieszych ścina jeden, potem drugi słup sygnalizacji świetlnej, rozbija betonowy kosz na śmieci, barierkę zieleńca i ociera się o potężne drzewo, które wytrzymuje uderzenie kilkunastotonowego wagonu. Te przeszkody spowodowały, że sunący po asfalcie tramwaj nie poranił lub nawet zabił licznych przechodniów. Obrażeń uniknęli pasażerowie wewnątrz wagonu i tylko czysty przypadek sprawił, ze rozpędzone żelastwo nie rozbiło samochodów stojących zwykle na tym zatłoczonym skrzyżowaniu. Nie ma winnych... Na tym skrzyżowaniu pół roku wcześniej zginął zmiażdżony wykolejonym wagonem młody człowiek, a kobieta została ciężko ranna. I od tego czasu nie zmieniło się nic. - Torowisko zostało poddane ekspertyzie przez naukowców z Politechniki Krakowskiej i wyniki wskazują, że jest w stosunkowo dobrej formie - mówi Wit Nirski, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu, który odpowiada za krakowskie torowiska - A ślady, jakie zostawił wykolejony wagon między ulicami Stradom a Dietla sugerują, że motorniczy jechał po prostu za szybko. - Motorniczy jechał z prawidłową prędkością, a liczba wykolejeń najlepiej świadczy o stanie torowisk - odpowiada Marek Gancarczyk, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. i nie ma wyjścia Najgorsze jest to, że takich skrzyżowań w Krakowie jest wiele, a o remoncie tego na skrzyżowaniu ul. Dietla i Stradom nie ma co marzyć. - Po prostu nie mamy na to pieniędzy - przyznaje Wit Nirski. - A nawet gdyby tak było, mamy inne skrzyżowania, gdzie torowiska są w fatalnym stanie, np. na skrzyżowaniu Dietla i Starowiślnej. Wydawało by się, że dramatyczna sytuacja na skrzyżowaniu powinna zainteresować władze miasta, że powinny się znaleźć jakieś rezerwy budżetowa na błyskawiczny remont. - Takie decyzje nie należą do prezydenta - twierdzi jednak jego rzecznik Marcin Helbin. - Więcej mogą zrobić radni. Problem w tym, że pieniędzy na modernizację tragicznego torowiska w niemal trzymiliardowym budżecie miasta nie ma. Prawo do korekt w nowym budżecie ma prezydent miasta, ale może to zrobić dopiero w nowym roku. Jerzy Kłeczek jerzy.kleczek@echomiasta.pl Statystyka: Wypadki na skrzyżowaniu ulic Dietla i Stradom: 29 maja - wykolejenie "79" - jedna osoba zabita, jedna ranna 1 czerwca - wykolejenie i zderzenie "79" i "38" 19 września - wykolejenie "10" 5 grudnia - wykolejenie "18" 13 grudnia - wykolejenie "13"