Śródmieście Krakowa bez ruchu tranzytowego, priorytet dla dobrze funkcjonującej komunikacji zbiorowej, pieszych i rowerzystów, preferencje dla pojazdów mieszkańców - to niektóre elementy nowych zasad ruchu, które w przyszłości zostaną wprowadzone w śródmieściu Krakowa. Nie wcześniej jednak niż latem przyszłego roku. By tak się stało, musi zostać spełnionych kilka warunków. "Kluczowe jest dokończenie przebudowy ronda Mogilskiego i budowy linii Szybkiego Tramwaju na odcinku od os. Kurdwanów do pętli Kamienna", wylicza dyrektor Józefa Kęsek z Biura Infrastruktury Miasta. Muszą także zostać opracowane, a następnie wdrożone: sektorowy projekt ruchu dla Śródmieścia oraz projekt systemu sterowania ruchem dla II i I obwodnicy. Szczegóły przyszłych zasad dostępu do Śrómieścia, proponowane oznakowanie oraz te obszary i ulice, które zostaną zamknięte bądź ruch na nich będzie ograniczony, poznamy do końca tego roku. Już teraz wiadomo, że zostanie utrzymana strefa A, a strefa B zostanie poszerzona o ulice dochodzące do II obwodnicy. Preferencje w dostępie do zamykanych fragmentów Śródmieścia będą miały pojazdy mieszkańców i komunikacja zbiorowa. Zostanie zmodyfikowany system ulic jednokierunkowych, duży nacisk położony będzie na uporządkowanie parkowania. "Zależy nam, by wyeliminować ruch tranzytowy przez Śródmieście między poszczególnymi dzielnicami Krakowa. Do tego służyć będzie II obwodnica, której brakujące elementy są obecnie realizowane", zapewnia dyrektor Kęsek. Koncepcja opracowana przez Miasto bazuje na projekcie Biura Inżynierii Transportu - BIT z Poznania. Zyskała akceptację Rady Programowej ds. Rozwoju Infrastruktury Transportowej i jest zgodna z przyjętą przez Radę Miasta Krakowa uchwałą w sprawie wieloletniej polityki transportowej w Krakowie. Zmiany w organizacji ruchu w śródmieściu będą współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej w ramach projektu Civitas/Caravel - Działanie 6.1 "Zintegrowana strategia kontroli dostępu".