- Chcemy sprawdzić, jak autobus elektryczny sprawuje się w ruchu miejskim. Jego zaletą jest z pewnością to, że nie emituje spalin, co jest niezwykle istotne w mieście takim jak Kraków, gdzie bardzo często przekraczane są dopuszczalne normy zanieczyszczenia powietrza - powiedział rzecznik MPK w Krakowie Marek Gancarczyk. Elektryczny autobus jest cichy podczas jazdy. Energia do napędzania silnika gromadzona jest w dwóch bateriach o wadze 700 kg każda. Pojazd może rozwijać maksymalną prędkość 50 km/h i przejechać bez konieczności ładowania baterii do 100 km. Może nim podróżować 53 pasażerów. Baterie zasilają nie tylko silnik, ale dostarczają też energię do wszystkich innych systemów w autobusie, w tym wspomagania kierowniczego, ogrzewania, klimatyzacji i sterowania elektrycznymi drzwiami. Autobus Solaris Urbino electric jest tylko nieznacznie cięższy niż tradycyjny pojazd z napędem spalinowym. By zmniejszyć jego masę, zastosowano m.in. włókno węglowe cieńsze od standardowych szyby, aluminiowe a nie stalowe felgi i lżejsze siedzenia. Pojazd jest wyposażony w oświetlenie typu LED. Kierowca ma do dyspozycji kabinę wyposażoną w pulpit dotykowy, który oprócz podstawowych parametrów wyświetla informacje o stanie pracy układu elektrycznego i poziomie naładowania baterii. W Krakowie autobus elektryczny będzie wykonywał codziennie osiem kursów: cztery rano i cztery po południu (w przerwie baterie będą ładowane w zajezdni), pokonując na jednym ładowaniu ok. 66 km. Krakowskie MPK chciałoby zastąpić część autobusów napędzanych tradycyjnym paliwem autobusami elektrycznym i szuka możliwości sfinansowania ich zakupu ze środków Unii Europejskiej. Do Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego został już złożony projekt obejmujący zakup 10 autobusów elektrycznych i 36 tramwajów.