Kraków wprowadza Strefę Czystego Transportu. Kto wjedzie bez problemu?
Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę, która spowoduje, że większą część miasta stanie się Strefą Czystego Transportu. Do wjazdu uprawnione będą samochody spełniające określone normy emisji spalin, a mieszkańcy oraz wybrane grupy pojazdów zyskają bezterminowe zwolnienia.

Spis treści:
Rada Miasta Krakowa 11 czerwca przyjęła uchwałę wprowadzającą Strefę Czystego Transportu. Obejmie ona nieco więcej niż połowę powierzchni miasta. Nowa Strefa Czystego Transportu będzie obowiązywać do granic czwartej obwodnicy, z wyjątkiem obrzeży, w tym Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.
Kraków wprowadza Strefę Czystego Transportu
Kto bez stresu wjedzie do Krakowa? Minimalne wymogi techniczne dla samochodów to:
Samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony:
- benzyna: norma Euro 4 lub nowsza (rocznik od 2005 włącznie)
- diesel: norma Euro 6 lub nowsza (rocznik 2014 włącznie)
Pojazdy powyżej 3,5 ton (np. ciężarowe i autobusy):
- benzyna: norma Euro 4 lub nowsza (rocznik od 2005 włącznie)
- diesel: norma Euro 6 lub nowsza (rocznik 2012 włącznie)
Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Krakowie wiązało się z ogromnymi kontrowersjami. Zanim zostało przegłosowane, do Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie wpłynęło ponad 540 wniosków, głosów poparcia i sprzeciwu, analiz oraz opinii.
Zgłaszane uwagi najczęściej dotyczyły obszaru strefy, szczegółowych wymagań technicznych dla pojazdów oraz okresów przejściowych.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie nie dla wszystkich
Przegłosowane zmiany nie dotkną wszystkich kierowców. Będą bowiem przysługiwać bezterminowe zwolnienia. Te przede wszystkim będą przyznawane mieszkańcom Krakowa - właścicielom, współwłaścicielom i użytkownikom długoterminowym (leasing, najem, służbowe auta), pod warunkiem wcześniejszej rejestracji pojazdu w systemie ZTP.
Zwolnienie dotyczy samochodów nabytych przed wejściem uchwały,które nastąpi jeszcze w czerwcu, bez względu na standard ich emisji. Rejestracji najlepiej będzie dokonać przez internet, w tworzonym systemie do zarządzania SCT lub w wyznaczonych punktach w mieście.
Zwolnienie będzie przyznane po weryfikacji dokumentów i statusu właściciela. Z zakazu wjazdu do Strefy Czystego Transportu w Krakowie dodatkowo zwolnione będą również:
- pojazdy zgłoszone przez osoby legitymujące się kartą parkingową dla osób z niepełnosprawnościami;
- pojazdy dowożące pacjentów do placówek medycznych znajdujących się w strefie, pod warunkiem wcześniejszego zgłoszenia pojazdu i placówki;
- pojazdy specjalne (np. maszyny budowlane, pojazdy techniczne, kampery, maszyny rolnicze), ponieważ ich obecność na drogach jest incydentalna i nie wpływa istotnie na jakość powietrza;
- pojazdy zabytkowe, wykorzystywane sporadycznie, często w ramach wydarzeń kulturalnych.
Kogo jeszcze Strefa Czystego Transportu w Krakowie nie obejmie? Będą to pojazdy niespełniające norm, nienależące do mieszkańców. Te nadal będą mogły wjeżdżać do Krakowa przez trzy lata, ale po uiszczeniu opłaty.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie: Od kiedy? Opłaty
Kierowcy spoza Krakowa, których samochody nie spełniają norm Strefy Czystego Transportu, będą musieli zapłacić za wjazd do miasta. Już wiadomo, że stawka godzinowa to 2,50 zł, dzienna 5,00 zł w 2026 r., a 15,00 zł w 2027 r. Abonament miesięczny to 100 zł w 2026 r., 250 zł w 2027 r. oraz aż 500 zł w 2028 r.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie będzie obowiązywała od 1 stycznia 2026 r. Już wiadomo, że z wyłączeń ze strefy będą domagać się radni dzielnicy administracyjnej Nowa Huta.
Do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie od 1 stycznia 2026 r. zobowiązuje ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisana w grudniu przez prezydenta RP. Zgodnie z nią SCT musi zostać wyznaczona w ponad 100-tysięcznych miastach, w których przekroczony jest poziom dwutlenku azotu (NO2) w powietrzu.