Na zlecenie Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu opracowywany jest projekt przebudowy ulic. Zaplanowano m.in. rozbudowę ulicy oraz dobudowę trzeciego pasa dla autobusów; rozbudowę skrzyżowań z drogami podporządkowanymi; przebudowę chodników; budowę zatok autobusowych, ścieżki rowerowej; przebudowę odwodnienia, oświetlenia itp. W ramach konsultacji społecznych w siedzibie Rady Dzielnicy V zaplanowano też spotkanie z mieszkańcami. - Sam jeszcze nie miałem żadnych uwag, ale czegoś się chciałem dowiedzieć. Nie udało się, przyszło około 100 osób, a w salce mogło się pomieścić mniej niż 20. Staliśmy na klatce schodowej, gdzie nic nie było słychać i w końcu postanowiono zawiesić spotkanie, bo nie miało żadnego sensu - mówi pan Mirosław. - Zapowiedziano, że spotkanie zostanie przeniesione na poniedziałek (o godz. 17.) do szkoły przy al. Kijowskiej 3. Przebudowa ulic i misterny plan wycinania drzew Projekt zakłada dobudowę m.in. trzeciego pasa ruchu dla autobusów w ciągu al. Kijowskiej - na odcinku od skrzyżowania z ul. Wrocławską do skrzyżowania z ul. Czarnowiejską. Ponadto zaprojektowano ścieżki rowerowe - m.in. po wschodniej stronie, od skrzyżowania z ul. Mazowiecką, biegnącą w kierunku południowym, która łączy się z projektowanym przebiegiem ciągu spacerowo-rowerowego Młynówka Królewska. W rejonie skrzyżowania al. Kijowskiej z ul. Wrocławską uwzględniono dojazdy do projektowanych budynków mieszkalnych po zachodniej i wschodniej stronie alei. Ponadto istniejący wjazd na ul. Wojskową zlikwidowano i zaprojektowano nowy do połączenia al. Kijowskiej z ul. Wojskową jako czwarty wlot na skrzyżowaniu z ul. Mazowiecką. Po wschodniej stronie al. Kijowskiej w rejonie Młynówki Królewskiej zaprojektowano parking na 27 miejsc. Na ul. Czarnowiejskiej także przewidziano dodatkowy pas ruchu dla autobusów oraz ścieżki rowerowe, m.in. biegnącą w rejon parku Krakowskiego. Na skrzyżowaniu z al. Kijowską uwzględniono dojazdy do nowo projektowanych budynków AGH. Rozbudowa ulicy o trzeci pas oraz zatoki autobusowe spowoduje konieczność usunięcia zieleni. I to już wzbudziło kontrowersje. Pomysł wzbudził bardzo wiele kontrowersji - Rozumiem, że należy się temu ciągowi komunikacyjnemu przebudowa, ale dlaczego przy tej okazji szykuje się kolejny misterny plan wycinania drzew. "Zielona Aleja" Kijowska już nie będzie taka zielona, bo przecież zielonych miejsc mamy zbyt wiele w Krakowie - ironizuje jeden z mieszkańców. Poważne wątpliwości mają także dzielnicowi radni. - Do wycięcia przewiduje się około 40 drzew, w tym wiekowe, nawet 200-letnie dęby - mówi Piotr Klimowicz, przewodniczący Dzielnicy V Krowodrza. - Chcemy, by oszczędzono co się da, bo to bardzo ruchliwe trasy, zwłaszcza ulica Czarnowiejska, i każdy ubytek zieleni będzie znaczący. Ponadto plany zakładają likwidację miejsc parkingowych prawie na całej al. Kijowskiej; zaplanowano jeden parking na 27 aut, podczas gdy teraz jest tam miejsce dla około stu pojazdów, a w tym rejonie już obecnie brakuje miejsc parkingowych. Przewodniczący dodaje też, że w projekcie "zabrania się lewoskrętów, więc by dojechać do domu, trzeba będzie objeżdżać pół kwartału". - Ten ciąg ma mieć podniesioną kategorię, więc nie powinno być dużo wjazdów i wyjazdów oraz miejsc postojowych przy ulicy, ale to będzie nadal środek miasta i dzielnicy - dodaje przewodniczący. J.ŚW janusz.swies@dziennik.krakow.pl Czytaj więcej: Kto jeszcze handluje w bramie? Nie chcą sami iść na emeryturę Odpowie za zabawę w wojnę