Powodem są zbyt wąskie drogi. Problemy są także na trasie od strony Katowic, na której wąskim gardłem jest rondo Ofiar Katynia. - Na drodze wjazdowej do Krakowa od strony Warszawy korki są niemal codziennie. Najgorzej jest rano przed godziną 8., kiedy wiele osób jedzie do Krakowa do pracy. Nieraz korek zaczyna się już w Węgrzcach. Bywają dni, że do centrum Krakowa trzeba jechać nawet około godziny. Zauważyłem, że często wiele samochodów stojących w korku to ciężarówki i autobusy, a więc pojazdy jadące tranzytem - mówi Jarosław Sadowski, zastępca wójta Michałowic. Dodaje, że duże problemy są również w godzinach popołudniowych, szczególnie między 16. a 17. W tym czasie większość samochodów wyjeżdża z Krakowa. - Obecna droga S7 na wjeździe do Krakowa jest zbyt wąska i nie jest w dobrym stanie. Nie ma już możliwości jej poszerzenia, ponieważ tuż przy trasie powstały budynki. Jedynym rozwiązaniem jest budowa nowej drogi - przyznaje Jarosław Sadowski. Jest szansa na to, że za około 6 lat z Krakowa będzie można wyjeżdżać w czterech kierunkach szerokimi, dwupasmowymi drogami. Wtedy obecna droga, którą po przejechaniu al. 29 Listopada wyjeżdża się w kierunku Warszawy, będzie służyć jako trasa dojazdowa do miasta z sąsiadujących z nim miejscowości, takich jak Michałowice czy Bibice. Tranzyt ma być przeniesiony na inną trasę. Trwa już budowa I etapu nowej drogi ekspresowej S7 na terenie Krakowa między węzłem Bieżanów a węzłem Rybitwy. Ma być on dokończony w przyszłym roku. Kolejny fragment między węzłami Rybitwy i Igołomska ma powstać w latach 2010-11. Następnie będzie budowany ostatni - najdłuższy, ponad 50-kilometrowy, odcinek od węzła Igołomska do granic województwa świętokrzyskiego i ma zostać ukończony około 2015 roku. - To na razie orientacyjny termin. Wiele będzie zależeć od tempa prac archeologicznych. Planuje się utworzenie ponad 150 stanowisk archeologicznych - informuje Magdalena Chacaga z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dlaczego nie rozpoczęto budowy krakowskiej drogi S7 od wjazdu od strony Warszawy? - Odcinek drogi ekspresowej S7 przebiegający przez Kraków będzie zarazem pełnił funkcję wschodniej obwodnicy miasta. Pomiary natężenia ruchu wykazały, że jej powstanie jest pilniejsze. Dzięki temu zostanie w dużej mierze wyeliminowany ruch tranzytowy - wyjaśnia Magdalena Chacaga. Podkreśla, że po powstaniu odcinka drogi od węzła w Bieżanowie do węzła przy ul. Igołomskiej tiry jadące drogą 79 od strony Nowego Brzeska nie będą wjeżdżać do miasta. Budowa drogi S7 na tym odcinku będzie się również wiązała z powstaniem kolejnego mostu w Krakowie przez Wisłę, który połączy Rybitwy z Nową Hutą. Korki tworzą się również na wjeździe i wyjeździe z Krakowa w kierunku Rzeszowa. - Najgorzej jest na zwężeniu w rejonie Wieliczki. Mam nadzieję, że już nie będzie przesuwany termin otwarcia pierwszego odcinka autostrady z Krakowa do Rzeszowa - mówi Mateusz Surówka, jeżdżący w kierunku Wieliczki busami. Obecnie z miasta wyjeżdża się szeroką ul. Wielicką, ale później następuje zwężenie, które korkuje trasę. Pod koniec sierpnia tego roku ma zakończyć się budowa 20-kilometrowego odcinka autostrady z Krakowa do Szarowa. Później trzeba zarezerwować około dwa miesiące na odbiór techniczny drogi. Magdalena Chacaga informuje, że pod koniec roku powinni już z niej korzystać kierowcy. Plany są takie, aby do Tarnowa autostrada została doprowadzona w 2011 r., a do Rzeszowa w 2012 r. Dobre dwupasmowe wyjazdy i wjazdy do Krakowa są od strony Zakopanego i Katowic. Na tej drugiej trasie problemem jest rondo Ofiar Katynia. Zwraca na to uwagę Marek Dworak, sekretarza Małopolskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego: - Przejeżdża przez nie wiele samochodów i często tworzą się tam duże korki. Już w tym roku ma się jednak rozpocząć przebudowa ronda Ofiar Katynia, które ma być trzypoziomowe. TYM ptymczak@dziennik.krakow.pl Trasy z największym ruchem Co pięć lat odbywa się generalny pomiar ruchu drogowego, który obejmuje także drogi krajowe w Małopolsce. Ostatni taki pomiar przeprowadzono w 2005 r. Wykazał on, że największy ruch panował na drodze nr 7 Kraków - Rząska (średnio 30 tys. pojazdów na dobę), spory ruch odnotowano również m.in. na: drodze nr 7 Kraków - Głogoczów (ponad 27,7 tys. p/d), autostradzie A4 Balice - Balice lotnisko (ponad 24,3 p/d), obwodnicy Wieliczki (ponad 22,6 tys. p/d). A Ty gdzie stoisz w korkach? Podyskutuj o tym na forum Takich korków jeszcze nie było Nowy odcinek A4 najwcześniej w listopadzie Most Grunwaldzki bez tramwajów Najnowsze informacje z dróg