Sporo remontów już się rozpoczęło. Krakowscy kierowcy, którzy nie wyjechali na wakacje, muszą uzbroić się w cierpliwość w wielu punktach miasta. Na moście Grunwaldzkim obecnie zajęty jest prawy pas w kierunku centrum oraz chodnik i ścieżka rowerowa po południowej stronie mostu. W kolejnym etapie przewiduje się zajęcie lewych (wewnętrznych) pasów jezdni. Następnie modernizowany będzie prawy pas drogowy w kierunku Podgórza (wraz z chodnikiem i ścieżką dla rowerów), a później torowisko. Remont ma się zakończyć pod koniec sierpnia. Wyłączona z ruchu jest także ul. Młyńska Boczna, od ul. Sadzawki do ul. Młyńskiej, gdzie trwa przebudowa i renowacja nawierzchni. Remontowane są ulice Szafera, Sądowa i Warszawska. Ta ostania jest zamknięta na odcinku od ul. Szlak do ul. Ogrodowej. Po remoncie, ulica Warszawska od ul. Szlak aż do placu Matejki będzie jednokierunkowa. Zapowiadana jest również ścieżka dla rowerzystów i nowe miejsca parkingowe. Remonty mają zakończyć się pod koniec lipca. Podobnie jak przebudowa ulicy Bieżanowskiej. Póki co odcinek od ulicy Morawiańskiego do Nad Potokiem jest zamknięty. Do końca sierpnia kierowcy nie mogą też korzystać z remontowanej ulicy Galla i Chełmskiej. W niektórych miejscach Krakowa remontowane są chodniki, co również wpływa na utrudnienia w ruchu. Tak jest na przykład przy ul. Kobierzyńskiej (utrudnienia tutaj potrwają do 27 lipca) czy Szafera i Topolowej (prace zakończą się w sierpniu). Remonty prowadzone są też na Starym Mieście. Do końca sierpnia potrwa przebudowa ulicy św. Jana na odcinku od Rynku Głównego do św. Tomasza, gdzie pojawi się kamienna kostka zamiast asfaltu i nowe oświetlenie, nawiązujące stylem do XIX wieku. Do końca roku powinny zakończyć się prace na placu Szczepańskim, który ma być wyłożony nie kostką, ale mozaiką w kolorach czerwieni, szarości i żółci. W związku z budową kładki dla pieszych i rowerzystów przez Wisłę, kierowcy nie mogą korzystać w wakacje z ulic Nadwiślańskiej i Brodzińskiego. Napotkają też utrudnienia w rejonie ulicy Podgórskiej. Zamknięta jest też ul. Reymana, pomiędzy parkiem dr. Henryka Jordana a wschodnią trybuną budowanego stadionu Wisły Kraków. Remontów jest w tym momencie sporo, ale jak twierdzi Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu największe inwestycje planowane są na jesień. - Zostały ogłoszone przetargi na przebudowę ronda Ofiar Katynia oraz rozbudowę ulic Surzyckiego i Botewa. Tylko te dwie inwestycje będą kosztować ponad 200 mln zł - mówi Michał Pyclik z ZIKiT. - Prace rozpoczną się w okolicach października-listopada. Wtedy też pojawią się utrudnienia dla kierowców - dodaje. Kilka większych zadań zostało już powierzonych Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu, które będzie je realizować w ramach projektu Zintegrowany Transport Publiczny w Aglomeracji Krakowskiej - tap II. MPK odpowiedzialne będzie za budowę linii tramwajowej od ronda Grzegórzec-kiego do mostu Kotlarskiego i ul. Lipskiej w kierunku Płaszowa z pętlą przy ul. Myśliwskiej i rozbudową pasa drogowego na tym odcinku. Wiąże się to również z budową ul. Kuklińskiego. - Przetarg na tę inwestycje zostanie najprawdopodobniej ogłoszony w sierpniu. Prace powinny ruszyć na początku przyszłego roku - mówi Jarosław Sabat z MPK. Budowa kosztować będzie ok. 140 mln zł, część kwoty dołoży Unia Europejska. - Nie jest jeszcze rozstrzygnięta kwestia budowy estakady na skrzyżowaniu ul. Nowohuckiej i Klimeckiego - dodaje Jarosław Sabat. W 2010 r. MPK ma również przebudować torowisko na ul. Długiej wraz z węzłem Basztowa-Długa. Koszt inwestycji szacuje się na 35 mln. zł. Katarzyna Ponikowska katarzyna.ponikowska@echomiasta.pl