Zapewnia jedynie, że przed 1 września tramwaje z pewnością wrócą na ulicę Długą. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne od dłuższego czasu ma duże zastrzeżenia do sposobu prowadzenia prac przez firmy zajmujące się przebudową ulicy Długiej. Gdy podpisywano umowę (wiodącą firmą w konsorcjum jest Mota Engil), wykonawca twierdził, że nie będzie żadnego problemu, by zakończyć remont do 6 lipca. Później okazało się, że będzie poślizg, a powodem miała być deszczowa pogoda. Ale znów obiecywano, że prace będą finiszowały najpóźniej z końcem lipca. Jednak ulica Długa nadal nie jest gotowa. Na dodatek były uwagi do tego, co zostało zrobione - źle wykonanej nawierzchni asfaltowej, słupków odgradzających chodnik od jezdni, uszkodzono elewacje niektórych kamienic. Trzeba też było dokonywać zmian w projektach dotyczących m.in. słupów sieci trakcyjnej (sieć nie będzie, jak wcześniej, doczepiona do kamienic). Tramwaj do Golikówki zgodnie z planem - Wszyscy, i my, i wykonawca chcemy, by przebudowa już się zakończyła; liczymy na to, że to już kwestia kilku dni - dodaje Marek Gancarczyk. - Nie ma natomiast problemów, choć teren budowy był kilkakrotnie zalany (w tym w czasie, gdy była powódź), natrafiano w ziemi na niespodzianki (trzeba było wymieniać grunt) na budowie ponad 4-kilometrowej linii szybkiego tramwaju do Golikówki (grupa ZUE) - zapewnia rzecznik MPK. Pierwszy odcinek został uruchomiony wcześniej niż zakładano, a reszta jest mocno zaawansowana, choć jednocześnie budowana jest nie tylko linia tramwajowa, ale nowa ulica (Kuklińskiego - w części jest podbudowa, a nawet warstwa bitumiczna), estakada (jedna kładka jest zabetonowana, trwają prace przy budowie nasypów najazdowych), przebudowywany stary układ drogowy, w tym ul. Lipska (leżą już tory - do Saskiej). Jeśli nic nie pokrzyżuje planów - cała inwestycja powinna być gotowa w kwietniu przyszłego roku, a w grudniu być może estakada. Remont na ul. Franciszkańskiej i ul. Dominikańskiej - Ta sama firma przebudowuje ul. Franciszkańską i Dominikańską. - Nie ma na razie żadnych opóźnień - informuje Michał Pyclik, z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Przebudowa ulic i torowiska w tym rejonie planowana jest do końca października. Szyny będą układane na specjalnych matach antywibracyjnych i tłumiących hałas. W trakcie remontu wymieniona będzie też nawierzchnia jezdni i chodników. Zastosowana ma być głównie kostka granitowa i porfirowe płyty, zamontowane zostanie stylowe oświetlenie. Tramwaje skierowane zostały na objazdy, zmieniła się też organizacja ruchu samochodowego w tym rejonie. W I etapie - organizacja ruchu na ul. Straszewskiego i skrzyżowaniu pod filharmonią będzie obowiązywała do 30 września; na ul. Franciszkańskiej i Dominikańskiej do 12 września; II etap potrwa do 29 października. (I znów) "być może" - uda się przywrócić komunikację tramwajową do Salwatora z początkiem września, choć na razie jest to mało prawdopodobne. Byłoby to jednak "przed terminem". Zawiniła powódź... - Do końca sierpnia miała trwać rozbudowa ulic Surzyckiego i Christo Botewa oraz budowa ul. Śliwiaka będącej przedłużeniem ul. Botewa od skrzyżowania z ul. Półłanki do węzła z trasą S7. Zawiniła, jak nam powiedziano, powódź (były zalane tereny). We wrześniu ruch ma zostać przerzucony na południową, gotową część, ale całość może być gotowa w październiku; kierowców będą obowiązywały dotychczasowe objazdy - podaje Michal Pyclik z ZIKiT. Inwestycja obejmuje: budowę drogi głównej dwujezdniowej w ciągu ulic Surzyckiego i Christo Botewa, od skrzyżowania z ulicami Golikówka - Mierzeja Wiślana do łącznic węzła trasy S7, budowę 7 skrzyżowań wraz z przebudową dróg poprzecznych: Golikówka - Mierzeja Wiślana, Albatrosów - Brandla, płk. Dąbka, Rybitwy, Półłanki, Christo Botewa - wlot planowanego dojazdu do parkingu Park&Ride, Wrobela, budowę zjazdów na tereny przyległe do przebudowywanego układu drogowego. Rondo Ofiar Katynia później - Około 20 września ma być gotowa kładka, która połączy Kazimierz z Podgórzem - na wysokości ulic Mostowej i Brodzińskiego, gdzie od dawna są utrudnienia. Miała być gotowa w listopadzie 2009 r. Przerywano jej budowę m.in. z uwagi na zmiany projektowe (przyczółki) i powódź. - Nadal aktualny, choć nierealny, jest 15 grudnia jako termin zakończenia przebudowy ronda Ofiar Katynia. Były problemy m.in. z budową trasy objazdowej (rozsypała się jezdnia) i wejściem w teren, gdyż niektórzy właściciele działek nie opuścili ich w terminie. Ostatnio spłonęła opuszczana firma i prace może opóźnić dochodzenie w sprawie pożaru. Według nieoficjalnych przymiarek - tunel pod rondem mógłby być gotowy w tym roku, a całość wraz z estakadą - około czerwca 2011 roku. (J.ŚW) janusz.swies@dziennik.krakow.pl Czytaj również: Okolice Krokwi znów bez planu? Idą wierni powołaniu Kolejki do pracy w policji