- Pierwszy taki parking powstanie w przyszłym roku przy ul. Czerwone Maki, przy pętli budowanej linii tramwajowej do III Kampusu UJ. Chcemy, aby następne tego typu parkingi powstawały w kolejnych latach przy innych pętlach tramwajowych oraz dworcach i przystankach kolejowych - mówi "Dziennikowi Polskiemu" wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. Z samochodu do MPK W dokumencie przygotowanym przez Pracownię Planowania i Projektowania Systemów Transportu "Altrans" podkreślono, że "istotą funkcjonowania systemu P&R jest przejęcie przez transport publiczny większości podróży wykonywanych obecnie samochodami osobowymi z obszarów zewnętrznych do Krakowa, a szczególnie jego centrum". Zakres terytorialny opracowania stanowią - oprócz Krakowa - również gminy położone w powiatach: krakowskim, wielickim i bocheńskim. Zgodnie z założeniami inwestycje mogłyby być realizowane ze środków operatora kolejowego, budżetu województwa, miast oraz funduszy unijnych. Propozycja jest taka, aby wprowadzić dwa typy parkingów P&R: A - parkingi o kontrolowanym dostępie, w obszarach o dużej intensywności podróży do Krakowa; B - parkingi o swobodnym dostępie "usytuowane w obszarach pozostałych". W sąsiedztwie stacji i przystanków W okolicznych gminach i na obrzeżach Krakowa lokalizację parkingów P&R zaproponowano w sąsiedztwie stacji i przystanków kolejowych. Parkingi typu A dotyczą następujących obiektów: Skawina Zachodnia, Skawina Wschodnia, Opatkowice (po wybudowaniu przystanku kolejowego), Bieżanów Południe (po wybudowaniu przystanku kolejowego), Wieliczka, Bochnia, Szarów, Słomniki Miasto, Batowice (po wybudowaniu północnej obwodnicy Krakowa), Krzeszowice, Rudawa, Zabierzów, Zabierzów Business Park, Olszanica (po wybudowaniu Trasy Balickiej i przystanku kolejowego). Zdaniem ekspertów parkingi typu B powinny być zrealizowane przy wszystkich pozostałych przystankach kolejowych. Przy ustalaniu lokalizacji parkingów w granicach miasta w miejscach nieobsługiwanych transportem kolejowym, dążono do spełnienia kryterium bliskości sąsiedztwa infrastruktury tramwajowej. W tym wypadku specjaliści wskazali obiekty: Sanktuarium w Łagiewnikach (po wybudowaniu przystanku kolejowego), Malborska (Wielicka), Nowy Płaszów, Mogiła, Wzgórza Krzesławickie, Prądnik Czerwony (po wybudowaniu przystanku kolejowego), Bronowice (po wybudowaniu przystanku kolejowego), Olszanica, Księcia Józefa, Czerwone Maki. Kto na tym skorzysta? System P&R jest bardzo popularny w zachodniej Europie. W Polsce od kilku lat jest rozbudowywany w Warszawie. Obecnie działa tam osiem parkingów P&R. Docelowo system ma być złożony z około 27-30 parkingów. Wszystkie istniejące w stolicy są czynne siedem dni w tygodniu, w godzinach 4.30-2.30. Warunkiem korzystania z nich jest posiadanie biletu okresowego na komunikację zbiorową (co najmniej bilet dobowy). Z proponowanego systemu Park&Ride może skorzystać 13 775 samochodów osobowych w ciągu doby, co stanowi ok. 23 proc. aut dojeżdżających do Krakowa. Autorzy programu budowy parkingów "Park&Ride" dla Krakowa i okolic przekonują, że stworzenie systemu tego typu miejsc postojowych będzie miało uzasadnienie ekonomiczne. Wśród korzyści dla gminy wyliczono: oszczędności kosztów podróży jej mieszkańców (użytkowników systemu), a także poprawę jakości przestrzeni publicznej. Korzyścią mają być też większe wpływy z biletów oraz z zalecanego poszerzenia strefy płatnego parkowania i podnoszenia opłat za parkowanie. Tak to będzie funkcjonować W dokumencie zaproponowano także zasady taryfowe dotyczące systemu "P&R". W przypadku parkingów typu "A" (powyżej 50 miejsc postojowych; godziny otwarcia: 5-24 przez pięć dni w tygodniu; dostęp do parkingów kontrolowany za pomocą szlabanu i automatów biletowych) uprawnione do wjazdu i pozostawienia pojazdu na terenie parkingu mają być osoby posiadające aktualny okresowy bilet komunikacji zbiorowej - przynajmniej dobowy (obowiązek skasowania biletu na terenie parkingu) lub bilety okresowe miesięczne na komunikację miejską lub/i kolejową. Zaproponowany system taryfowy uwzględnia też obecnie funkcjonujący bilet zintegrowany łączący możliwość podróżowania koleją oraz autobusami i tramwajami miejskimi. Zaznaczono również, że dla parkingów na obrzeżach Krakowa (strefa II) powinno się umożliwić rozszerzenie funkcji z P&R na Park&Go (zaparkuj i dojdź co celu podróży) poprzez możliwość zakupienia karty parkingowej, której cena nie powinna być niższa niż cena biletu dobowego na komunikację zbiorową. Ujednolicą stawki? Eksperci przekonują też, że poprawie dostępności systemu P&R służyłoby wprowadzenie jednakowych stawek taryfowych na korzystanie z wszystkich środków komunikacji zbiorowej niezależnie od wyboru operatora (MPK, PKP). PIOTR TYMCZAK piotr.tymczak@dziennik.krakow.pl Czytaj więcej w "Dzienniku Polskim": Przedszkola z unijnych dotacji Nowe obiekty są tańsze Wkrótce ruszy budowa nowej lecznicy