W sierpniu w internecie i branżowej prasie zagranicznej rozpocznie się kampania reklamowa prezentująca ofertę ponad 20 muzeów z Krakowa i okolic dla organizatorów kongresów, seminariów i konferencji oraz dla turystów indywidualnych - hobbystów, zainteresowanych wybraną tematyką bądź grupą zabytków. - Nikt już nie chce zwiedzać nudno. Turyści chcą poznawać nowe miejsca, ludzi, ale też rozwijać swoje umiejętności. Nasze muzea dają taką możliwość, bo przygotowują warsztaty i zajęcia na specjalne zamówienie. Z takiej oferty można skorzystać w ciekawych, niebanalnych wnętrzach - podkreśliła podczas czwartkowej konferencji prasowej dyrektor Biura Marketingu Turystycznego Miasta, Katarzyna Gądek. Zwykłe zwiedzanie to za mało W ramach projektu "Produkt muzealny w wybranych miastach świata - promocja szlaków muzeów w Europie" Urząd Miasta przygotował foldery prezentujące sześć tematycznych szlaków muzealnych, m.in. "Szlak nauki i wiedzy", "Życie dawniej" oraz elektroniczną i papierową mapę muzeów. W folderze "Muzea - oferta spotkań" touroperatorzy oraz organizatorzy konferencji i kongresów znajdą informację o możliwościach wynajęcia sal, organizacji bankietów, koncertów, warsztatów i pokazów specjalnych. Uruchomiona została także strona internetowa projektu, w którym uczestniczy ponad 20 placówek z Krakowa, a także z Wieliczki, Niepołomic i Pieskowej Skały. Kampania reklamowa krakowskich szlaków muzealnych pod hasłem "Spotkaj żywą historię" będzie realizowana od 2 do 22 sierpnia w internecie w 10 państwach, m.in. w Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii, a kampania reklamowa w prasie branżowej potrwa od 23 sierpnia do połowy września w sześciu krajach. "Czas muzeów - spotkaj żywą historię" Podsumowaniem projektu będzie wrześniowa konferencja "Czas muzeów - spotkaj żywą historię" w Krakowie z udziałem m.in. przedstawicieli Światowej Organizacji Turystyki, touroperatorów, organizatorów kongresów i muzealników. Obrady poświęcone będą sposobom prezentacji i promocji zbiorów muzealnych na przykładzie Krakowa, przedstawiona zostanie także oferta muzeów w zakresie turystyki biznesowej. W konferencji, której koszty pokrywa miasto, może wziąć udział 350 osób, do tej pory zgłosiło się 260 chętnych z 20 krajów. Projekt "Produkt muzealny w wybranych miastach świata - promocja szlaków muzeów w Europie" kosztuje ponad 1,6 mln zł, z czego ponad 1 mln zł to dofinansowanie z środków UE w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Z pilotażowych badań turystyki biznesowej wynika, że w 2008 r. w Krakowie zorganizowano 8776 imprez biznesowych, a w 2009 r. - 8972, a więc o 2 proc. więcej. Wśród imprez dominowały szkolenia i kursy, których zorganizowano ponad 4 tys. rocznie, a kolejną formą imprez były konferencje, których odbyło się ponad 2,5 tys. w każdym z badanych lat. Władzom miasta bardzo zależy na zwiększeniu liczby spotkań biznesowych, bo - jak podkreśla Katarzyna Gądek - to część ruchu turystycznego odporna na sezonowość. Jednak proces organizacji dużej konferencji trwa trzy lata, dlatego na pierwsze efekty kampanii promocyjnej trzeba będzie poczekać.