Planuje się, że najpierw zbudowany zostałby odcinek od Nowej Huty przez centrum miasta do Bronowic. Część trasy przebiegałaby w tunelu, część na powierzchni. - Pod centrum miasta wybudowany zostałby tunel - mówi Stanisław Albricht, jeden z autorów koncepcji studium. Najważniejsze inwestycje Miasto chce także budować kolejne linie szybkiego tramwaju, kolej aglomeracyjną. - To inwestycje, o których myślimy w perspektywie do roku 2050 - mówi wiceprezydent Krakowa Elżbieta Koterba. Planowany jest również powrót do koncepcji Trasy Bagrowej, ale w tunelu. Dwa lata temu pomysł budowy tej drogi w pobliżu parku Jerzmanowskich wzbudził kontrowersje, w końcu trasa została wykreślona z projektu studium. Teraz autorzy nowych kierunków rozwoju Krakowa liczą na to, że poprowadzenie trasy w tunelu pozwoli uniknąć kontrowersji. Niewykluczone, że w nowym studium znajdzie się dzielnica wysokościowców, na ten temat trwają jeszcze dyskusje. - Na razie większość z nas jest przeciwna temu pomysłowi, ale sprawa jest jeszcze otwarta. Jako lokalizację wysokich budynków rozważamy obszary od okolic M1 do Rybitw - mówi Elżbieta Koterba. Pomysł na Nową Hutę W studium ma znaleźć się także pomysł na Nową Hutę jako rejon działalności gospodarczej opartej na wysokich technologiach i nowoczesnych usług. Ulica Mogilska, al. Jana Pawła II, al. Pokoju mają stać się reprezentacyjnymi alejami miejskimi, z eleganckimi budynkami. Wiślane bulwary zostaną podzielone na części, w niektórych fragmentach mają zostać zabudowane, w innych będą miały parkowy charakter. Bardziej prestiżowe mają być także okolice lotniska w Balicach. Znajdzie się tam miejsce na centra biznesowe, targowe i wystawiennicze. - Chcemy także jasno określić granice pomiędzy terenami zainwestowania, a terenami otwartymi o wysokich walorach przyrodniczych - mówi Elżbieta Koterba. Specjalny zespół Projekt nowego studium przygotowuje zespół, który tworzą Elżbieta Koterba, wiceprezydent Krakowa, prof. Andrzej Wyżykowski, główny architekt miasta, Stanisław Albricht, specjalista ds. spraw komunikacyjnych, prof. Krzysztof Bieda z Politechniki Krakowskiej, architekci Borys Czarakcziew, Stanisław Deńko, Romuald Loegler oraz Zbigniew Zuziak. Przeszkoda dla inwestorów W lutym będzie gotowa jedna koncepcja, która zostanie przekazana do zaopiniowania m.in. radnym oraz architektom z Krakowa i z europejskich miast: Wiednia Lizbony, Berlina. Według planów nowe studium mogłoby zostać uchwalone pod koniec 2012 lub w 2013 roku. Dokument z 2005 jest nieaktualny. Brak nowego jest przeszkodą dla inwestorów. Agnieszka Maj agnieszka.maj@dziennik.krakow.pl Czytaj więcej: Młodzież się bawi, mieszkańcy narzekają Przedszkolaki wystawią dla Patryka jasełka Kolejne głosy w obronie sądów