Data wprowadzenia tzw. remarszrutyzacji nie jest przypadkowa. To właśnie nowe inwestycje w infrastrukturę drogową i tramwajową wymuszają dostosowanie oferty przewozowej do aktualnych potrzeb i możliwości infrastruktury. Budowa torowiska do pętli Czerwone Maki jest jedną z najważniejszych w ostatnich latach inwestycji tramwajowych. Dojadą cztery linie tramwajowe Do osiedli położonych wzdłuż nowego torowiska dojadą cztery linie tramwajowe - 11, 18, 23 i 52. W ostatnim czasie wprowadzono też istotne zmiany w komunikacji nocnej - po kilkudziesięciu latach do oferty nocnej powróciły tramwaje. Uporządkowana została też kwestia nazewnictwa przystanków. Krakowska siatka połączeń, która funkcjonuje w tym momencie, została opracowana w 1999 roku i mimo wprowadzania w niej na bieżąco korekt, nie odpowiada już w pełni potrzebom zmieniającego się miasta. Nowa siatka połączeń Nowa siatka połączeń jest ułożona w ten sposób, by jak najlepiej odpowiadała oczekiwaniom pasażerów, które zostały ujawnione podczas badań. Symulacje pokazują, że dzięki temu zmniejszą się globalne czasy podróży i oczekiwanie na przesiadkę. Głównymi przesłankami dla tworzenia nowego układu linii były: - rosnąca liczba podróży odbywanych KMK, zwłaszcza odbywanych tramwajem - konieczność uwzględnienia potrzeb transportowych mieszkańców osiedli mieszkaniowych, zwłaszcza o zabudowie wielorodzinnej (w nowych lokalizacjach, w wyniku zagęszczania i rozbudowy lokalizacji istniejących), - dążenie do wyodrębnienia szkieletu układu komunikacyjnego, opartego na liniach magistralnych, skupiającego linie tramwajowe i najważniejsze linie autobusowe Do przygotowania marszrutyzacji wykorzystano nowoczesne metody modelowania komputerowego, których wyniki weryfikowano wnioskami płynącymi ze spotkań z Radami Dzielnic. Głównymi zasadami planowania były: - dopasowanie układu linii transportu zbiorowego do przemieszczeń pasażerów, - minimalizacja całkowitego czasu podróży, - dostosowanie układu linii transportu zbiorowego do zagospodarowania miasta, - zapewnienie połączeń i synchronizacji linii miejskich i podmiejskich, - ograniczenie pokrywania się linii tramwajowych i autobusowych, - zapewnienie szczególnie wysokiej dostępności transportu zbiorowego w centrum miasta Jeśli chodzi o tramwaje, w nowej siatce połączeń są 22 linie (obecnie jest ich 27). Wciąż będzie istniał podział na linie główne i wspomagające. Natomiast niektóre tramwaje na liniach północ-południe i wschód-zachód będą kursować w szczycie nawet co pięć minut . Zmiany obejmują także układ linii autobusowych. Autobusy pozostaną na pierwszej obwodnicy. A w miejscach, gdzie dostępny jest tramwaj, będą pełnić funkcję pomocniczą. Zasady zachowania ważności biletów okresowych Na podstawie biletów okresowych (na 1 lub na 2 linie), których czas obowiązywania rozpoczął się przed wprowadzeniem zmian układu linii komunikacji miejskiej w Krakowie, do upływu okresu ważności biletu, mogą być wykonywane: - w przypadku zmiany trasy linii - przejazdy wszystkimi innymi liniami na dotychczasowej i na zmienionej trasie linii, - w przypadku likwidacji linii - przejazdy wszystkimi innymi liniami na trasie zlikwidowanej linii. Pasażer korzystający z biletu okresowego na określoną linię lub dwie linie komunikacyjne jest uprawniony do przejazdów po trasie tej/tych linii pojazdami każdej innej linii dziennej i nocnej od przystanku poprzedzającego rozpoczęcie wspólnej trasy do pierwszego przystanku po ustaniu wspólnej trasy. Przyjmuje się, że "wspólną trasę" mają linie, których przebieg w określonym kierunku na długości co najmniej jednego odcinka międzyprzystankowego jest wspólny. Rozpoczęcie/ustanie wspólnej trasy następuje na przystankach o tej samej nazwie, rozpoczynających (lub kończących) wspólny odcinek. Z kolei pasażer korzystający z biletu okresowego miesięcznego na określoną linię lub dwie linie komunikacyjne może dokonać bezpłatnie zmiany numeru/ów linii dwukrotnie w okresie ważności biletu. Pasażer, który ma wykupiony bilet na okres dłuższy niż 1 miesiąc ma prawo do dwukrotnej zmiany numeru linii w każdym miesiącu ważności biletu. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu uruchomił też specjalną infolinię. Pod numery telefonów 12-616-74-21 lub 12-616-74-43 można kierować pytania w sprawie nowych tras tramwajów i autobusów. Oprac. na postawie informacji z oficjalnej strony miasta Kraków i ZIKiT w Krakowie.