Studium Wykonalności "Modernizacji linii E65 Południe, odcinek Grodzisk Mazowiecki - Kraków/Katowice - Zwardoń/Zebrzydowice - granica państwa" prezentował Konrad Gawłowski, zastępca dyrektora PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Kolei Dużych Prędkości i przedstawiciele Konsorcjum "Halcrow". Z uwagą słuchali ich samorządowcy oraz przedstawiciele parlamentarzystów. Studium zawiera nie tylko dokumentację przedprojektową, zakres i cele strategiczne, ale także opcje poprowadzenia trasy oraz przykładowe rozwiązania w zakresie ochrony środowiska. - Wybór wariantu przebiegu linii przez Olkusz może w sposób znaczący przyczynić się do rozwoju miasta i regionu. Z punktu widzenia lokalnej społeczności, będzie to bezprecedensowa poprawa, jakości systemu transportowego, szansa dla mieszkańców oraz dla potencjalnych przyszłych inwestorów - przekonywał dyrektor Gawłowski. Jak wynika z zaprezentowanych planów miałaby powstać zupełnie nowa, prowadząca przez Olkusz linia kolejowa Kraków - Katowice, po której pociągi mogłyby jeździć z prędkością 300 km na godzinę. Na zachód od Olkusza łączyłaby się z kolejną linią, która biegłaby na północ i dochodziła do Centralnej Magistrali Kolejowej prowadzącej do Warszawy. Zgodnie z planami konieczne byłoby wybudowanie nowej stacji kolejowej "Olkusz Południe". Pod koniec grudnia 2008 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia strategii ponadregionalnej w sprawie budowy i uruchomienia przewozów kolejami dużych prędkości w Polsce. Do 2020 roku ma powstać nowa linia Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław oraz zostać zmodernizowana do parametrów linii dużej prędkości Centralna Magistrala Kolejowa z Warszawy do Katowic i Krakowa z możliwymi przedłużeniami do granicy czeskiej i słowackiej. W piątek olkuski poseł Jacek Osuch (PiS) skierował interpelację do ministra i nfrastruktury Cezarego Grabarczyka, w której pyta między innymi o to, jaki jest wstępny koszt budowy nowego odcinka KDP, który miałby przebiegać przez okolice Olkusza i kiedy zostanie dokonany ostateczny wybór koncepcji przebiegu linii KDP. Poseł pyta także, czy w przypadku wybrania innego wariantu przebiegu KDP, PKP PLK zamierza zmodernizować linię Sosnowiec Płd. - Olkusz - Tunel do prędkości 120 km/h, aby umożliwić przejazd w dobrej prędkości szlakowej dla pociągów trasą Katowice - Olkusz - CMK - Warszawa. SYP Czytaj więcej w "Dzienniku Polskim": Radni nad dziurami Kto odmuli Szreniawę Są szkolenia nie ma pracy