- Książka pokazuje, w jaki sposób zachęcić uczniów do aktywności i samodzielnego odkrywania przeszłości oraz jak uczyć ich słuchania i rozumienia opowieści żyjących jeszcze świadków historii. Na publikację składają się scenariusze lekcji historii, języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, etyki i religii, w których nauczyciele-praktycy przestawiają materiały edukacyjne wykorzystujące różnorodne źródła historyczne i teksty literackie - wyjaśnił pracownik muzeum, Paweł Sawicki. Wśród proponowanych tematów lekcji są nie tylko zagadnienia ściśle związane z historią byłego obozu Auschwitz, ale także dotykające zjawisk antysemityzmu, stosunków polsko-żydowskich po II wojnie światowej czy mechanizmów prowadzących do ludobójstwa. Sawicki powiedział, że uzupełnieniem konspektów lekcji są dwie propozycje autorskich programów nauczania oraz zbiór niezwykle różnorodnych tematycznie esejów literackich i historycznych, które mogą posłużyć w przygotowaniu zajęć z młodzieżą. Wyboru i redakcji tekstów dokonali Jolanta Ambrosewicz-Jacobs z Uniwersytetu Jagiellońskiego, zajmująca się m.in. programami edukacyjnymi przeciwdziałającymi rasizmowi i dyskryminacji; dyrektor Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście Krystyna Oleksy, a także Piotr Trojański, współautor pierwszego polskiego podręcznika do nauczania o holokauście. Wydawnictwo Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau powstało w 1956 roku. Wydało dotychczas ponad 400 pozycji w nakładzie ponad 6 milionów egzemplarzy w różnych wersjach językowych, w tym przewodniki w 14 językach.