Podczas obrad prezentowane będą sposoby funkcjonowania i promowania placówek muzealnych w Krakowie i w innych miastach m.in. w Paryżu, Berlinie, Bratysławie, Turynie, Lwowie czy brytyjskim Maldon, gdzie działa Muzeum Energii. - Chodzi nam o podzielenie się dobrymi praktykami. Każde miasto ma swoją specyfikę, jeśli chodzi o funkcjonowanie instytucji kultury i często - nie tylko w Polsce - są duże problemy, żeby się dogadać, więc wymiana doświadczeń może być bardzo przydatna. Chcemy pokazać, jak można stworzyć ofertę dla turystów, jak ją wzbogacić i jak ją sprzedać - powiedziała dyrektor Biura Marketingu Turystycznego Miasta, Katarzyna Gądek. W konferencji uczestniczy ponad 130 osób spoza Polski, w tym przedstawiciele Światowej Organizacji Turystyki. Oprócz dyskusji zaplanowano zwiedzanie Krakowa, m.in. prezentację nowych atrakcji w krakowskich muzeach, w tym sześciu tematycznych szlaków muzealnych przygotowanych z myślą o bardziej wymagających turystach. Podczas otwarcia obrad przypomniano, że do Krakowa przyjeżdża co roku 7-8 mln turystów. Mimo kryzysu gospodarczego w 2009 r. miasto odwiedziło 7 mln 309 tys. osób. Wśród atutów Krakowa wymieniano: bardzo dobre położenie, dogodny dojazd, połączenie lotnicze z ponad 40 miastami, szeroką ofertę kulturalną. - Kraków jest najbardziej rozpoznawalnym poza granicami kraju polskim miastem. Decydują o tym zabytki oraz muzea, które od lat funkcjonują w Krakowie, i te, które tworzymy - zaznaczył wiceprezydent Krakowa Wiesław Starowicz. Dodał, że w mieście wciąż pojawiają się nowe placówki, jak choćby otwarta w czerwcu Fabryka Schindlera - oddział Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, czy otwierane za tydzień dla turystów podziemia Rynku Głównego. Z myślą o turystach, którzy jeżdżąc po świecie pogłębiają swoje zainteresowania konkretnymi zagadnieniami, w Krakowie przygotowano tematyczne szlaki muzealne - m.in. "Sztuka Młodej Polski", "Zamki w Małopolsce", "Szlak kultury żydowskiej". Władze miasta liczą także na przyciągnięcie turystów biznesowych, dla których muzea mogą przygotować warsztaty i zajęcia na specjalne zamówienie. - Muzea już nie tylko stoją na straży dziedzictwa, nie tylko przechowują i udostępniają eksponaty, ale wychodzą z nimi do społeczności, bo specyfiką współczesnej turystyki jest to, że ludzie chcą rozwijając swoje zainteresowania - mówiła podczas konferencji Katarzyna Gądek. Krakowska konferencja to podsumowanie współfinansowanego ze środków UE projektu "Produkt muzealny w wybranych miastach świata - promocja szlaków muzeów w Europie". W ramach tego projektu w sierpniu w 10 krajach w internecie oraz w branżowej prasie zagranicznej realizowana była kampania reklamowa prezentująca ofertę ponad 20 muzeów z Krakowa i okolic dla organizatorów kongresów, seminariów i konferencji oraz dla turystów indywidualnych - hobbystów, zainteresowanych wybraną tematyką lub grupą zabytków. Przygotowane zostały także foldery prezentujące tematyczne szlaki muzealne i uruchomiona strona internetowa. Realizacja projektu "Produkt muzealny w wybranych miastach świata - promocja szlaków muzeów w Europie" kosztowała ponad 1,6 mln zł, z czego ponad 1 mln zł to dofinansowanie z środków UE w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.