Prezentowane po raz pierwszy w Polsce ikony pochodzą z kolekcji Emiliosa Velimezisa, tworzonej w latach 1934-1946. Jak poinformował kurator wystawy, Mirosław Kruk, pokazywane w Arsenale ikony pochodzą zarówno z warsztatów Heraklionu - głównego miasta Krety, która była ostatnim wielkim ośrodkiem malarskim rozwijającym się po upadku Konstantynopola na terenie byłego Cesarstwa Bizantyńskiego, jak i z warsztatów na Wyspach Jońskich, przeniesionych tam po zajęciu wyspy przez Turków w połowie XVII wieku. Wśród prezentowanych ikon są dzieła m.in. Andreasa Ritzosa, Emmanuela Tzanesa, Domenikosa Theotokopoulosa czyli El Greca. Związki z Wenecją, do której Kreta należała przez kilka stuleci, zaznaczały się ogromną ilością zamówień na ikony greckie, niezwykle modne w Italii, ale także migracją samych malarzy do tego miasta, co wywarło osobliwy wpływ na charakter powstających dzieł, charakteryzujących się z jednej strony przywiązaniem do tradycyjnej ikonografii ortodoksyjnej, a z drugiej - tendencją do zapożyczania motywów i tematów z ikonografii zachodniej - wyjaśnił kurator wystawy. Kolekcja Emiliosa Velimezisa (1902-1946) powstawała w latach 1934- 1946. Początkowo tworzyło ją blisko 90 ikon z różnych regionów Grecji, datowanych od XV do XIX wieku. Dzieła te prezentowano wcześniej w Londynie, Wiedniu i Berlinie. Przedstawiciele Muzeum Narodowego w Krakowie, w skład którego wchodzi Muzeum Książąt Czartoryskich, zaznaczyli, że wystawa w Arsenale poprzedza otwarcie stałej ekspozycji ikon ruskich i paramentów liturgicznych Kościoła Wschodniego z terenów dawnej Rzeczypospolitej znajdujących się w zbiorach placówki. Wystawa w odnowionych wnętrzach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka przy ulicy Kanoniczej otwarta zostanie 18 października. Ekspozycja czynna będzie do13 stycznia przyszłego roku.