Umowę dotyczącą dofinansowania przedsięwzięcia ze środków unijnych w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego podpisali przedstawiciele zarządu województwa małopolskiego oraz władze powiatu gorlickiego, który jest partnerem wiodącym w tym projekcie. W uroczystości uczestniczyli przedstawiciele samorządów biorących udział w przedsięwzięciu. Jak podkreślił w czwartek marszałek województwa małopolskiego, Marek Sowa, projekt ma duże znaczenie w związku z przypadającą w 2015 roku 100. rocznicą wielkiej bitwy pod Gorlicami, jednej z kluczowych batalii I wojny światowej. Zaznaczył, że rocznicowe przygotowania zmierzają w kierunku nadania im rangi nie tylko krajowej, ale także europejskiej. Starosta gorlicki Mirosław Wędrychowicz przypomniał, że wokół projektu zjednoczyło się wiele małopolskich samorządów, dzięki czemu obejmie on znaczną cześć województwa. - Trzy pętle tematyczne wytyczają nowe możliwości wędrowania śladami historii z I wojny światowej po powiecie gorlickim, powiecie tarnowskim oraz gminie Klucze - poinformował. W projekcie dotyczącym pierwszego etapu szlaku uczestniczą powiaty gorlicki i tarnowski, miasto Gorlice oraz gminy: Klucze, Biecz, Sękowa, Uście Gorlickie, Gorlice i Łużna. Jego wartość wynosi blisko 6,7 mln zł, z czego 5 mln stanowi unijna dotacja. Do 2014 r. na małopolskim szlaku będzie wyznaczona 32-kilometrowa droga pieszo-rowerowa prowadząca z Gorlic, przez Szymbark, Sękową, Zagórzany, Binarową do Biecza. Za pomocą tablic informacyjnych oznakowanych zostanie 86 cmentarzy. Wyposażone w infrastrukturę turystyczną będą Krzywopłoty w gm. Klucze - miejscowość, przez którą przemaszerowały Legiony Polskie Józefa Piłsudskiego i gdzie w listopadzie 1914 r. rozegrała się bitwa. Przystosowane do funkcji turystycznej zostaną obiekty historyczne w powiecie gorlickim (m.in. odbudowana zabytkowa gontyna na cmentarzu wojennym nr 123 w Łużnej oraz kompleksowo wyremontowany cmentarz nr 46 na wzgórzu Beskidek w Koniecznej). Na jego obszarze w maju 1915 r. doszło do tzw. bitwy gorlickiej. W jej wyniku Galicja i Austro-Węgry przerwały front rosyjski. Według organizatorów szlaku, jego głównym założeniem jest budowa ponadregionalnego szlaku turystycznego po najciekawszych miejscach związanych z historią I wojny światowej oraz utworzenie nowoczesnego produktu turystyki kulturowej, podnoszącego jakość oferty turystycznej Małopolski. Odtworzony szlak frontu ma przyciągnąć nie tylko Polaków, ale i rodziny ofiar poległych podczas I wojny światowej - Niemców, Rosjan, Ukraińców, Austriaków, Białorusinów, Węgrów, Czechów, Słowaków - których prochy spoczywają na ponad 400 cmentarzach w centralnej i wschodniej Małopolsce. Idea powstania Szlaku Frontu Wschodniego I Wojny Światowej narodziła się jesienią 2009 roku podczas konwentu marszałków ośmiu województw (łódzkie, warmińsko-mazurskie, podlaskie, mazowieckie, świętokrzyskie, lubelskie, małopolskie i podkarpackie). W czasie spotkania został podpisany list intencyjny w sprawie utworzenia szlaku - produktu turystycznego na skalę europejską, który byłby dostępny dla turystów w 100. rocznicę wybuchu Wielkiej Wojny. Szlak małopolski obejmuje w sumie osiem powiatów i liczy 455 km długości. Trasa samochodowa przebiega przez 37 miejscowości związanych z walkami, obejmuje 53 wyselekcjonowane obiekty i miejsca. Ponadto składa się z trzech pętli tematycznych związanych z najważniejszymi - pod względem historycznym, patriotycznym i militarnym - epizodami wojny. Każda pętla związana jest z innym okresem wojny i w inny sposób prezentuje działania wojenne i ich skutki.