Od środy publiczność będzie mogła zobaczyć wystawę "Akcjonizm wiedeński. Przeciwny biegun społeczeństwa"; wystawę prac norweskiego artysty Ane Lana "Są we mnie wszystkie kobiety świata" oraz poznać projekty Małgorzaty Markiewicz dotyczące uniwersalnego stroju narodowego dla mieszkańców Unii Europejskiej "Tkaniny EU". Ponadto muzeum prezentuje kolejną część swojej kolekcji oraz nową konfigurację rzeźby "7 + 1" Mirosława Bałki. Na wystawie "Akcjonizm wiedeński. Przeciwny biegun społeczeństwa" zostaną zaprezentowane prace z kolekcji austriackiego Essl Museum. Tytuł wystawy zapożyczony jest z wypowiedzi jednego z wiedeńskich akcjonistów Otto Muehla: "W moich akcjach wyszedłem początkowo z założeń artystycznych, ale teraz widzę wszystko coraz mniej jako sztukę. To, co robię, jest raczej czymś w rodzaju przeciwnego bieguna społeczeństwa". Jest to pierwszy w Polsce tak duży pokaz akcjonizmu wiedeńskiego. - Akcjonizm wiedeński stanowi największy po 1945 roku wkład kultury austriackiej do światowych sztuk wizualnych i jedno z najważniejszych zjawisk artystycznych lat 60., jedno z najbardziej radykalnych i skandalizujących działań w historii sztuki. Działania akcjonistów wpłynęły z jednej strony wyraźnie na sztukę body art i performance; z drugiej były najważniejszym społecznym wyrazem 1968 roku w Austrii. Artyści współtworzący tę grupę należą dziś do gwiazd sztuki austriackiej. Ich prace pokazywane są na najważniejszych wystawach prezentujących kulturę tego kraju - powiedział kurator wystawy Stanisław Ruksza. Na wystawie zaprezentowanych zostanie m.in. 300 fotografii dokumentujących działania akcjonizmu w latach 1962-70, trzy filmy oraz kilkanaście obrazów Guentera Brusa i Hermanna Nitscha. W zamierzeniu autorów wystawy, zaprezentowane prace podkreślać będą zaangażowane postawy artystyczne, pokażą sztukę jako narzędzie społecznej negocjacji na tle przemian społeczno-politycznych zachodzących od lat sześćdziesiątych XX wieku. Na wernisaż we wtorkowy wieczór zaproszono Hermanna Nitscha - jednego z "ojców" akcjonizmu wiedeńskiego. Jako niezwykle przyjacielską i poetyczną określiła wystawę norweskiego artysty Ane Lana jej kuratorka Anna Maria Potocka. - To wystawa feministyczna w wydaniu męskim, ukazuje obecność kobiety w świecie, jej wszechstronność, wrażliwość, umiejętność dostosowywania się do okoliczności. Kryje się w niej empatia, zrozumienie i wielki podziw dla siły, którą kobieta w byciu ofiarą zyskała - powiedziała kuratorka. Lan - artysta wizualny, performer, twórca filmów wideo - sam wcielił się w różnorodne postaci kobiet, prezentowane w swoich pracach. Wystawa po raz pierwszy była prezentowana przez MOCAK podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Wystawa Ane Lana zostanie pokazana w ramach projektu "Norwegia bez granic", współfinansowanego ze środków Funduszu Wymiany Kulturalnej w ramach Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Z kolei "Tkaniny EU" to projekt Małgorzaty Markiewicz dotyczący strojów narodowych dla obywateli Unii Europejskiej. Artystka swoje projekty oparła na konstrukcji litery "E" dla bluzy i litery "U" dla spodni. Poszczególne projekty dla wybranych krajów członkowskich różnią się jedynie wzorami i kolorami - opartymi na skojarzeniach związanych z poszczególnym krajem. Najnowsza wystawa Kolekcji MOCAK-u obejmuje kilkadziesiąt prac polskich i zagranicznych artystów, które stanowią wyłączną własność muzeum i nie były jeszcze prezentowane. Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK (Museum of Contemporary Art in Krakow) otwarto w Krakowie w maju br. Muzeum powstało na terenie byłej Fabryki Schindlera w poprzemysłowej dzielnicy Zabłocie. Budynek ma 10 tys. mkw. powierzchni, z czego 4 tys. mkw to powierzchnia ekspozycyjna. W budynku działa księgarnia, kawiarnia, biblioteka, sala audiowizualna oraz pracowania konserwacji sztuki współczesnej. Gmach zaprojektował włoski architekt Claudio Nardi.