Założenia prowadzonej przez Miasto polityki parkingowej przedstawił podczas dzisiejszej konferencji prasowej Zastępca Prezydenta Krakowa Tadeusz Trzmiel. Pojazdy krążące po wąskich uliczkach Krakowa w poszukiwaniu miejsca do parkowania, chodniki zajęte przez samochody to komunikacyjna rzeczywistość centrum miasta. Niebawem ma się to zmienić. W trosce o uspokojenie ruchu, Miasto rozpoczęło realizację programu budowy parkingów podziemnych w Krakowie. "Najlepszym i sprawdzonym w wielu europejskich miastach rozwiązaniem są parkingi podziemne. Chcemy poprawić jakość życia w mieście, oddać mieszkańcom i turystom chodniki i ciągi piesze, udrożnić ulice blokowane teraz przez parkujące pojazdy" przekonywał Zastępca Prezydenta Miasta Tadeusz Trzmiel. Nie bez znaczenia są także wymogi stawiane przez UEFA dla miast - organizatorów rozgrywek w ramach Euro 2012. W sąsiedztwie stadionów, na których odbywać się będą mecze muszą znajdować się duże parkingi. Budowa pierwszego parkingu podziemnego w Krakowie już się rozpoczęła. Pod placem Na Groblach powstaje nowoczesny dwukondygnacyjny obiekt na 600 samochodów. "Obiekt posiada wszelkie wymagane prawem dokumenty, realizowany jest za zgodą Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków" zapewniał Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel. Projekt parkingu i rozwiązania komunikacyjne wokół niego konsultowane były z mieszkańcami. Na ich wniosek wprowadzone zostały liczne zmiany w pierwotnym projekcie obiektu. Inwestycja pod Placem Na Groblach realizowana jest w trybie koncesji, a koncesjonariuszem i operatorem parkingu jest wyłoniona w przetargu hiszpańska firma ASCAN - wykonawca podobnych przedsięwzięć m.in. w zabytkowym centrum miasta Burgos. Koszt budowy - niemal 63 mln zł - pokryje firma hiszpańska, która w zamian będzie miała prawo do pobierania opłaty parkingowej przez 70 lat. Zgodnie z umową, parking pod placem Na Groblach będzie gotowy do połowy 2009 roku. Przy okazji odnowiona zostanie przestrzeń publiczna w rejonie placu Na Groblach - odbudowane boiska i budynku Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego, wyremontowane ulice i chodniki, nasadzona zieleń. Na podobnej zasadzie i w konsultacji z mieszkańcami budowane będą następne parkingi podziemne. Miasto już teraz posiada prawomocne decyzje lokalizacyjne dla trzech tego typu obiektów - przy al. Focha, przed Akademią Rolniczą przy al. Mickiewicza i pod Nowym Kleparzem. Poszukiwani są koncesjonariusze, którzy przygotują dokumentację projektową, uzyskają pozwolenie na budowę i za własne środki wybudują parkingi. - Dzięki temu, w najbliższych latach od samochodów uwolnione zostanie centrum Krakowa, mieszkańcy i turyści będą mogli parkować pojazdy w bardziej komfortowych warunkach, a zaniedbane miejsca, pod którymi zlokalizowane będą parkingi zyskają nowy atrakcyjny wygląd - zapewniał Tadeusz Trzmiel.