Aktualnie w Europie obowiązuje ponad trzysta Stref Czystego Transportu (SCT). W Polsce pierwsze mają dopiero powstać. Na razie decyzja zapadła w sprawie Krakowa. Celem wprowadzenia takich miejsc jest przede wszystkim wyeliminowanie większości spalin samochodowych, a tym samym poprawienie jakości powietrza. Tego typu obszary są oznaczone znakami drogowymi (wjazdowe oraz wyjazdowe) i nie podlegają żadnej opłacie dla osób korzystających z aut spełniających określone wymagania. Zielona naklejka uchroni od mandatu Do Strefy Czystego Transportu będzie można wjechać tylko ze specjalną ośmiokątną naklejką. Jest ona w kolorze zielonym i wykonana z materiału odpornego na substancje chemiczne oraz promienie słoneczne. Znajdują się na niej takie informacje jak: rodzaj paliwa, z którego korzysta auto, rok produkcji, nazwa gminy ustanawiająca SCT, a także numer rejestracyjny samochodu. Nalepka powinna znajdować się na przedniej szybie w lewym dolnym rogu. Cena to jedynie 5 zł i lepiej nie zapomnieć o zakupie. Brak zielonego oznaczenia może nas zaskoczyć mandatem w wysokości 500 zł. Obowiązek posiadania zielonej naklejki został wprowadzony 31 marca 2022 roku, gdy podpisano rozporządzenia w sprawie jej wzoru dla samochodów mogących wjechać do Strefy Czystego Transportu. Nalepkę będzie można nabyć w urzędzie gminy właściwej dla zamieszkania danego kierowcy. Pamiętajmy jednak, że aby wjechać do wybranej Strefy należy również spełniać odpowiednie normy emisji spalin. Zielona naklejka umożliwia wjazd do jednego obszaru SCT, ale nie oznacza, że kierowca dotrze także do drugiego miejsca, ponieważ wszystko zależy od reguł Strefy, jakie ustali dana gmina. Jakie auta wjadą do Krakowa? Zasady, które będą obowiązywały w Krakowie, są już znane. Od lipca 2024 roku przez następne dwa lata do stolicy Małopolski wjadą tylko: - pojazdy zarejestrowane przed marcem 2023: na benzynę lub LPG spełniające normę Euro 1 oraz diesle spełniające normę Euro 2, - samochody rejestrowane po 1 marca 2023: na benzynę albo LPG spełniające normę Euro 3 oraz diesle spełniające normę Euro 5. Natomiast od lipca 2026 do SCT nie wjadą auta benzynowe lub na LPG niespełniające normy Euro 3 (wyprodukowane przed 2000 rokiem) oraz diesle niespełniające normy Euro 5 (wyprodukowane przed 2010 rokiem). W państwach europejskich przepisy dotyczące Stref Czystego Transportu obowiązują w wielu miastach. W Londynie na przykład powstała Ultra Low Emission Zone, gdzie samochody muszą się mieścić w normie Euro 4 lub Euro 6. Stworzono również strefę zerowej emisji. Dzięki temu w poszczególnych godzinach obowiązuje zakaz poruszania się pojazdami w wybranym miejscu. Natomiast w Niemczech istnieje ponad 50 Stref Czystego Transportu. Maja Krawczyk