Wystawa towarzyszy 12. Wielkanocnemu Festiwalowi Ludwiga van Beethovena, który w niedzielę rozpocznie się w Warszawie i potrwa do 22 marca w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Gdańsku i Białymstoku. Prezentowane na wystawie autografy pochodzą ze zbiorów dawnej Pruskiej Biblioteki Państwowej w Berlinie, które obecnie przechowywane są w Bibliotece Jagiellońskiej. Wśród wystawionych manuskryptów wielkich mistrzów zobaczyć można m.in. kieszonkowy szkicownik Beethovena, w którym zapisywał on pomysły do słynnej 9. Symfonii. Szkicownik składa się z dwóch zeszytów. Pierwszy z nich został zapisany jesienią 1823 r., w drugim zawarte są notatki z zimy 1823/24, kiedy to kompozytor szkicował Finał 9. Symfonii. Na wystawie zobaczyć można też notatnik Beethovena, nazywany "szkicownikiem Eroiki". Oprawę dla wystawionych manuskryptów stanowią kolorowane akwarelą litografie i akwaforty oraz miedzioryty i staloryty z widokami Wiednia z pierwszej połowy XIX w. - Aby przybliżyć charakter i urok Wiednia czasów Beethovena na wystawie pokazano m.in. akwaforty kolorowane akwarelą. Na przykład akwafortę przedstawiającą kawiarnię na Praterze, w której kwartet Josepha Boehma grał ostatnie beethovenowskie kwartety smyczkowe, koncepcją brzmienia i wyrazu muzycznego wybiegające daleko poza epokę oświecenia - powiedziała dyrektor Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Elżbieta Penderecka. Na wystawie zobaczyć można też druki muzyczne, wśród nich kilka pierwodruków, dzieł Beethovena, Mozarta i Haydna. Wystawę "Beethoven i jego Wiedeń", zorganizowaną przez Bibliotekę Jagiellońską, będzie można oglądać do 21 marca.