W całej Europie ruch samochodów w centrach miast powoduje coraz większe problemy komunikacyjne. Daje to niepożądane efekty w postaci zanieczyszczenia powietrza czy opóźnień w ruchu komunikacji. Ruch w miastach to 40 proc. emisji dwutlenku węgla i 70 proc. emisji pozostałych zanieczyszczeń powodowanych przez transport drogowy. Każdego roku rośnie także w miastach liczba wypadków drogowych: jeden na trzy wypadki śmiertelne ma miejsce na obszarze miejskim, a ofiarami najczęściej są piesi i rowerzyści. Zdaniem ekspertów, w wyniku tych problemów europejska gospodarka traci każdego roku prawie 100 mld euro. Kraków - podobnie jak inne europejskie miasta - wprowadza działania, których celem jest zapobieganie negatywnym skutkom rosnącej liczby samochodów. Od 2005 roku stolica Małopolski uczestniczy w unijnym projekcie Civitas/Caravel. Zakłada on wdrażanie rozwiązań w dziedzinie zrównoważonego transportu miejskiego. Jednym z jego działań jest tzw. Zintegrowana strategia kontroli dostępu w Krakowie. - Chcemy rozszerzać obszary o ograniczonej dostępności dla samochodów oraz porządkować parkowanie w ścisłym centrum miasta - mówił Wiesław Starowicz, Zastępca Prezydenta Krakowa, podczas prezentacji zmian w organizacji ruchu dla samochodów w Śródmieściu. - Centrum to nie miejsce dla samochodów, tylko dla pieszych, rowerzystów i ekologicznego transportu zbiorowego - wskazywał Wiesław Starowicz. W pierwszym etapie planowane jest poszerzenie strefy "B" o kolejne ulice. W związku z likwidacją parkingu na placu Szczepańskim z ruchu wyłączony będzie odcinek ul. Dunajewskiego do ul. Garbarskiej oraz ulice wokół placu Szczepańskiego. Tranzyt zlikwidowany zostanie także na kierunku Stradom - Powiśle w obu kierunkach ruchu. Ograniczenie nie obejmie jedynie autokarów turystycznych, z uwagi na lokalizację przystanku u wylotu ul. Grodzkiej. Częściowo wyeliminowana z ruchu będzie także ulica św. Gertrudy (strona północna bliżej Plant) na odcinku od Starowiślnej do Sarego. Docelowo przewiduje się także modyfikacje systemu ulic jednokierunkowych i sektorowej organizacji ruchu. - Dostęp do Śródmieścia zostanie utrzymany, chcemy wykluczyć jednak tranzyt przez ten rejon. Do tego ma służyć II obwodnica - wskazywał wiceprezydent Krakowa. Zdaniem Wiesława Starowicza, likwidacja tranzytu przez centrum Krakowa i ograniczenie dostępności tego rejonu dla samochodów poprawi warunki funkcjonowania komunikacji zbiorowej, ruchu pieszego i rowerowego. - Polepszy się klimat akustyczny i zmniejszy zanieczyszczenie, a Śródmieście Krakowa będzie jeszcze bardziej atrakcyjne dla mieszkańców i turystów - wyliczał Wiceprezydent. Dostęp do Śródmieścia zostanie zachowany dla mieszkańców tego rejonu, dostawców towaru czy osób niepełnosprawnych. - Konsekwentna budowa publicznych parkingów podziemnych w rejonie II obwodnicy ma z kolei umożliwić uporządkowanie parkowania w całym obszarze, w szczególności uwalnianie chodników z parkujących pojazdów - zapewniał Starowicz. Pierwsze zmiany zostaną wprowadzone już w październiku tego roku, po zakończeniu przebudowy ronda Grzegórzeckiego. Wyremontowany ciąg drogowy ulica Wita Stwosza - Rondo Mogilskie - Al. Powstania Warszawskiego - Rondo Grzegórzeckie stanowić będzie bowiem ważny element II obwodnicy miasta. Następnie, zgodnie z założeniami projektu Caravel/Civitas, przyjdzie czas na badania i analizy. Pozostałe elementy nowej organizacji ruchu - jak ścieżki rowerowe, zmiany w układzie ulic jednokierunkowych, likwidacja miejsc postojowych na wybranych chodnikach - powinny zostać wprowadzone do końca stycznia 2009 roku. Nie wyklucza się także, że w przyszłości przyjdzie czas na wyłączeniu z ruchu niektórych ulic dochodzących do I obwodnicy, takich jak Zwierzyniecka czy Karmelicka, czyli tam, gdzie problemy na linii samochody - komunikacja zbiorowa i piesi są najbardziej odczuwalne. Wszystko zależeć będzie od tego, jak w praktyce sprawdzą się zmiany, które chcemy wprowadzić w najbliższym czasie. M Informacja pochodzi z oficjalnej strony UM Kraków.