Wejście do kazamat wiedzie przez dwa małe otwory drzwiowe po obu stronach szyi Barbakanu. Kazamaty to wąskie korytarze, z których były wyjścia do fosy, tzw. wycieczki. W kazamatach zachowały się spore fragmenty oryginalnych murów średniowiecznych, dzięki temu, że przez wieki nie prowadzono tam remontów i zmian. Prace w Barbakanie finansowane były z funduszy Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa, a prowadził je Wydział Rewaloryzacji Zabytków Krakowa i Dziedzictwa Narodowego Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego. Roboty kosztowały w sumie 367 tys. zł. Prace konserwatorskie są wstępem do przygotowania nowego odcinka trasy turystycznej w Barbakanie. Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, które opiekuje się obiektem, planuje, że po remoncie i uporządkowaniu fosy otwarta zostanie trasa turystyczna. Zwiedzający przejdą przez kazamaty, wejdą do fosy, będą mogli obejść Barbakan dookoła. - Udostępnienie tego nowego fragmentu trasy podniesie atrakcyjność zwiedzania obronnych założeń średniowiecznego Krakowa - ocenił wojewoda małopolski. Średniowieczny Barbakan został zbudowany przed Bramą Floriańską w celu zabezpieczenia dojścia do miasta od wschodu. Jest największym w Europie i jedynym tak zachowanym do dziś tego typu obiektem. Budowla wzniesiona z cegły ma kształt koła o średnicy 24,4 metra, mury o ponad 3 metrowej grubości i 130 strzelnic rozmieszczonych na czterech poziomach. Ogniem kierowano z czterech wieżyczek. Podczas restauracji Barbakanu w połowie XIX wieku wyburzono tzw. szyję, łączącą go z Bramą Floriańską.