Wprawdzie na otwarcie estakady (a także tuneli pod rondem) będziemy musieli jeszcze poczekać, gdyż po testach konieczna będzie jeszcze decyzja nadzoru budowlanego, ale cały obiekt ma zostać zgłoszony do odbioru 24 października. Według zapowiedzi - tego dnia od rana kierowcy będą już natomiast mogli w pełni korzystać z poziomu zero, gdyż będą gotowe wszystkie dojazdy i tarcza ronda. Największy tego typu obiekt Estakada nad rondem Ofiar Katynia jest największym tego typu obiektem w Krakowie. Ma 432 metry długości (dla porównania - estakada na ulicy Nowohuckiej ma około 120 metrów), rozpiętość między filarami wynosi od 32 do 40 metrów, a na dylatacjach, znajdujących się na obu końcach, może dochodzić do około 16-centymetrowych zmian. - Doliczając najazd i zjazd - cały obiekt ma w sumie 621 metrów długości - podaje przedstawiciel ZIKiT. - Są po dwa pasy w każdym kierunku oraz chodnik awaryjny (nie dla pieszych) - co daje prawie 21 metrów szerokości. Będą mogły się po niej poruszać pojazdy o masie całkowitej do 50 ton. Testy obciążeniowe zaplanowano na niedzielę Testy obciążeniowe estakady zaplanowano na najbliższą niedzielę, od około godziny 10, a badania będą trwały do późnych godzin popołudniowych, być może nawet do godziny 20. - W próbach będzie brało udział osiem 32-tonowych ciężarówek, po brzegi wyładowanych kruszywem. Najpierw wjadą cztery na pierwsze przęsło, po czym kolejne cztery. I tak będzie na niektórych kolejnych przęsłach, których jest 11. Na przęsłach pozostawać będą przez około dwie godziny, w trakcie których inżynierowie, za pomocą specjalistycznego sprzętu, będą badać, jak konstrukcja reaguje na obciążenie - informuje Michał Pyclik. Budowa całego ronda zakończy się 24 października - Pomiary będą wykonywane przed wjazdem, w trakcie obciążenia konstrukcji i po zjechaniu samochodów z przęsła. Będą też wykonywane badania części słupów (ewentualne ich osiadanie). 90-metrowe tunele na ciągu al. Armii Krajowej - ul. Jasnogórska są już prawie gotowe - betonowa nawierzchnia będzie jeszcze układana w tym tygodniu w tunelu od strony ul. Radzikowskiego, oświetlenie jest zamontowane, a trwa już również malowanie czterech krakowskich kopców na ścianach tuneli. Budowa całego ronda Ofiar Katynia zostanie zakończona dzień później - 24 października i tego dnia obiekt ma zostać zgłoszony do odbioru. W Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu powiedziano nam, że od wczesnych godzin rannych w najbliższy poniedziałek kierowcy będą mogli już korzystać z całego poziomu zerowego, czyli tarczy ronda z dojazdami. Mają już wtedy także działać wszystkie sygnalizatory. Natomiast od przebiegu odbioru, który zacznie się w poniedziałek, a także m.in. od wyników testów estakady (konieczna będzie jeszcze decyzja nadzoru budowlanego) zależeć będzie to - kiedy kierowcy skorzystają także z pozostałych dwóch poziomów ronda. Miało być gotowe jeszcze w grudniu 2010 r. Przypomnijmy, że według planów nowe rondo Ofiar Katynia miało być gotowe jeszcze w grudniu 2010 roku (przebudowa rozpoczęła się wiosną ub. roku). Trzypoziomowy węzeł ma pomóc w rozładowaniu korków w północno-zachodniej części miasta. Rondo Ofiar Katynia to "brama wjazdowa" do Krakowa od strony autostrady A-4 i drogi krajowej nr 94. Tędy też przebiegają drogi krajowe nr 7 i 79, a rondo jest też elementem trzeciej obwodnicy Krakowa. Takie wielopoziomowe skrzyżowanie gotowe będzie na przyjęcie 18 tysięcy samochodów na godzinę, czyli aż trzy razy więcej niż dawniej. Specjalne miejsca dla fotografów Wykonawca, czyli firma Radko, wspólnie z ZIKiT zapraszają wszystkich pasjonatów fotografii do dokumentowania operacji testów obciążeniowych estakady, a dla fotografów zostaną przygotowane specjalne miejsca, z których będą mogli swobodnie robić zdjęcia. Wykonawca przewiduje dwie sesje fotograficzne - rano, gdy ciężarówki będą wjeżdżać na pierwsze przęsło, i wieczorem, gdy obciążenia będą sprawdzane na końcowych fragmentach obiektu. Wtedy też zaprezentowana zostanie iluminacja estakady. Dla autora najciekawszej fotografii, która zostanie przesłana do końca października na adres foto@zikit.krakow.pl przewidziano nagrodę. J.ŚW janusz.swies@dziennik.krakow.pl Czytaj więcej: Ukarany po latach Setki tysięcy na przeszkolenie urzedników Jak ratować drewniane perły