Prokuratura prowadziła śledztwo w sprawie nieumyślnego narażenia na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu użytkowników drogi krajowej nr 27 - na odcinku między Zieloną Górą a Nowogrodem Bobrzańskim. - Śledztwo zostało umorzone, gdyż na podstawie zgromadzonych dokumentów oraz zeznań przedstawicieli GDDKiA ustalono, że wszelkie remonty nawierzchni w okresie ostatnich kilku lat przeprowadzane zostały w sposób należyty. Nie sposób założyć o istnieniu jakiegokolwiek związku przyczynowego pomiędzy zaistniałymi zdarzeniami drogowymi, a winą - chociażby nieumyślną - po stronie zarządcy drogi - powiedział rzecznik Prokuratury Okręgowej w Zielonej Górze Grzegorz Szklarz. Przesłanką do wszczęcia w maju śledztwa w tej sprawie był szereg groźnych wypadków, do których doszło na wspomnianym odcinku drogi oraz zawiadomienie o przestępstwie złożone przez jednego z mieszkańców województwa lubuskiego. Prokuratura postanowiła procesowo wyjaśnić wszelkie okoliczności związane z ewentualnym zaniedbaniem ze strony urzędników odpowiedzialnych za stan bezpieczeństwa na tym odcinku drogi. W ramach śledztwa przeanalizowano m.in. zdarzenia drogowe zaistniałe od kwietnia do sierpnia 2012 r. Z analizy wynika, że z 29 odnotowanych wypadków i kolizji, 26 miało miejsce z wyłącznej winy kierujących pojazdami, głównie na skutek nadmiernej prędkości. Według biegłych w trzech przypadkach zdarzenia miały inny charakter, jednak nie miały żadnego związku z ukształtowaniem technicznym drogi czy stanem jej nawierzchni. - Tym samym należy przyjąć, że ukształtowanie drogi, jej oznakowanie pionowe i poziome oraz stan techniczny odpowiadają normom. Jedynie błąd kierującego pojazdem, głównie przekraczanie dozwolonej i bezpiecznej w danej sytuacji drogowej prędkości, stwarza bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania wypadków - dodał Szklarz. Umarzając postępowanie prokurator zwrócił się do Komendanta Miejskiego Policji w Zielonej Górze z prośbą o kontynuowanie szeroko zakrojonych działań prewencyjnych związanych z bezpieczeństwem na trasie nr 27, a do GDDKiA o kontynuowanie działań związanych z odpowiednim utrzymaniem tej drogi i realizacją koniecznych dla bezpieczeństwa podróżnych modernizacji.