Rajd to także wydarzenie służące promocji Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego - jednej z największych atrakcji turystycznych województwa lubuskiego - poinformował Grzegorz Urbanek z Muzeum Fortyfikacji i Nietoperzy w Pniewie. Tradycyjnie impreza rozpocznie się od złożenia wiązanek kwiatów przed pomnikiem radzieckiego czołgisty mjr Aleksieja Karabanowa we wsi Wysoka niedaleko Pniewa, a przed południem na terenie muzeum planowany jest start do rajdu samochodów terenowych pod hasłem "Odkrywamy Lubuskie". W Pniewie będzie okazja do zwiedzenia bunkru Pz.W. 717, w którym zostało zrekonstruowane wyposażenie z okresu II wojny światowej, a także możliwość przejażdżki gąsienicowym transporterem opancerzonym. Będzie ognisko i inne atrakcje. Udział w "Rajdzie Karabanowa" będzie także okazją do poznania historii i tajemnic niemieckich fortyfikacji. - W tegorocznym bloku edukacyjnym znalazły się dwa wykłady. Maksymilian Frąckowiak z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu opowie o ekshumacjach żołnierzy poległych na terenie i w okolicach Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego, a członkowie stowarzyszenia historycznego Aureus z Międzychodu podzielą się doświadczeniami ze swoich podwodnych eskapad w zalane rejony fortyfikacji - powiedział Urbanek. W styczniu 1945 r., pomimo potężnych umocnień na granicy polsko-niemieckiej, radzieckie wojska pancerne szybko poradziły sobie ze sforsowaniem Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego, nie odnosząc poważnych strat. W akcji wyróżnił się dowódca batalionu czołgów 44. Brygady Pancernej mjr Aleksiej Karabanow, który w nocy z 29 na 30 stycznia 1945 roku wraz ze swoim oddziałem sforsował zaporę przeciwpancerną w obecnym Pniewie, bez wystrzału. Do starcia doszło jednak w pobliskiej wsi Wysoka. Jedynym radzieckim żołnierzem, który poległ, był mjr Karabanow. To wydarzenia upamiętnia pomnik radzieckiego oficera, a od 2005 roku w ostatnią niedzielę stycznia organizowany jest rajd jego imienia. Międzyrzecki Rejon Umocniony (Festungsfront Oder-Warthe Bogen) to potężny system poniemieckich fortyfikacji, zbudowany w latach 30. XX wieku na pograniczu niemiecko-polskim. Położony jest w łuku Odry i Warty, rozciąga się na odcinku ok. 100 km. Najważniejszym elementem fortyfikacji jest system podziemnych tuneli wybudowanych w okolicach Międzyrzecza. Budowa schronów bojowych na odcinku północnym i południowym ruszyła w lecie 1936 r. Ostatecznie do wybuchu II wojny światowej Niemcy na całej stukilometrowej linii umocnień zdążyli wybudować 106 bunkrów, z których 21 połączono wspólną siecią podziemnych tuneli o łącznej długości ponad 30 kilometrów i głębokości do 40 metrów. W okresie wojennym fortyfikacje były wykorzystywane jako podziemne fabryki. Firma Daimler-Benz produkowała tam części do silników samolotowych. Na przełomie stycznia i lutego 1945 roku Rosjanie zajęli całą potężną linię fortyfikacyjną w ciągu trzech dni, gdyż w tym czasie załogi poszczególnych bunkrów stanowiły jednostki bardzo nieliczne i słabo wyszkolone. Obecnie Międzyrzecki Rejon Umocniony stanowi jedną z największych atrakcji turystycznych Ziemi Lubuskiej, odwiedzaną przez ludzi z całego świata. W podziemnych bunkrach i korytarzach mieści się ponadto największy w Europie rezerwat nietoperzy.