Historia motocykli rozpoczyna się u schyłku XIX stulecia. W 1885 roku Gottlieb Daimler montując w rowerze silnik spalinowy stworzył prototyp motocykla. Od tego czasu upłynęło ponad 40 lat, zanim w Polsce rozpoczęto produkcję jednośladów. Produkcję motocykli w Polsce rozpoczęto w 1929 roku. Uruchomiono wówczas produkcję dwóch modeli. W Opalenicy Wielkopolskiej firma "Lech" wypuściła na rynek pierwszy motocykl o nazwie Lech z silnikiem dwucylindrowym o pojemności 500 cm3. Produkcja tego modelu trwała do roku 1932. W 1929 r. na rynku pojawił się także model CWS M55 - wyprodukowany przez Państwowe Zakłady Inżynierii w Warszawie. Wystawa ze zbiorów m. in. Muzeum Kultury Dawnej w Dobrojewie ukazuje motocykle zaprojektowane i wykonane w Polsce po II wojnie światowej - do końca lat 60. XX wieku. Odtworzenie zniszczonego przemysłu motoryzacyjnego było możliwe jedynie dzięki konstruktorom, technikom oraz robotnikom, którzy w okresie międzywojennym pracowali w krajowej motoryzacji. To m. in. inż. Tadeusz Heryng z Państwowych Zakładów Inżynieryjnych (wcześniej CWS), czy inż. Rafał Ekielski z SHL (Suchedniowska Huta Ludwików) wprowadzili profesjonalne metody produkcji (mimo odmiennej sytuacji ustrojowej) i przyczynili się do edukacji technicznej nowego pokolenia. Zbiór motocykli obejmuje legendarne modele takie jak: Sokół 125, SHL M04, WFM M06, Junak M10 i inne. Na wystawie oprócz polskich powojennych motocykli możemy zobaczyć również unikatowe, oryginalne dokumenty z fabryk: WFM, SHL i WSK (rysunki techniczne, charakterystyki konstrukcji, zdjęcia itd.). Kontekst wystawy dopełniają: zabytkowe instrukcje obsługi, pisma i książki motoryzacyjne, reklamy z epoki oraz inne eksponaty z lat 40., 50. i 60. Wystawa zadedykowana jest twórcom oraz miłośnikom polskiej motoryzacji. Kuratorem wystawy, która będzie czynna do 25 października br. jest Grzegorz Wanatko. Wernisaż odbędzie się w środę, 16 września o godz. 17:00, a po nim, ok. godz. 17:30 zapraszamy na spotkanie ze Sławomirem Kaczorowskim, który przedstawi multimedialną prezentację zatytułowaną "Polskie powojenne motocykle - ambitne konstrukcje w niełatwych czasach".