Miasto (d. Landsberg) obchodzi 150. rocznicę uruchomienia tego połączenia kolejowego, będącego fragmentem dawnego Ostbahnu (linia Berlin - Królewiec). Skład poprowadzi parowóz Ok1-359, wyprodukowany w Berlinie w 1917 r. Ta lokomotywa i wagony były wykorzystywane m.in. przez filmowców. Pochodzą z lat 20. i 30. XX wieku. 13 października z Berlina do Gorzowa przyjedzie nowoczesny pociąg Bombardier Talent, a z Gorzowa do Berlina pojedzie polski szynobus SA 133. - Chcemy jeździć nowoczesnymi pociągami, z jednym biletem, bardzo szybko i bez przesiadek z Berlina Schoenefeld do Gorzowa i Krzyża. Dworce leżące wzdłuż tej linii powinny stać się nowoczesnymi centrami, wokół których rozwijać się będzie życie gospodarcze, ruch turystyczny - zapowiada Karl-Heinz Bossan, dyrektor Europejskiego Ugrupowania Interesów Gospodarczych (EUIG), które chce przywrócić świetność dawnej trasy. Historia komunikacji kolejowej w Gorzowie zaczyna się 12 października 1857 roku. Wówczas to uruchomiono Kolej Wschodnią (Berlin ? Królewiec) przez Landsberg (obecnie Gorzów Wlkp.). Linia ta miała charakter prorozwojowy dla Brandenburgii, Nowej Marchii oraz Europy Wschodniej i wniosła znaczący wkład w rozwój gospodarczy przedwojennego Landsberga. Po II wojnie światowej brak było bezpośredniego połączenia Berlina z Gorzowem i nie ma go do dziś. Projekt modernizacji linii Kostrzyn-Gorzów ? polskiego odcinka połączenia Gorzowa z Berlinem, znalazł się wśród sześciu kluczowych projektów w Lubuskim Regionalnym Programie Operacyjnym.