Na wystawie zaprezentowano kilkanaście eksponatów. Jak mówi Andrzej Urbański: Nie ilość się liczy lecz jakość, ponieważ są to dzieła z najwyższej półki, a starania o ich pozyskanie trwały bardzo długo. Te eksponaty to wielka radość dla oka. - Większość rzeczy, które tutaj mamy okazję podziwiać, dotarły do nas z Włoch w "złotym wieku" kultury polskiej, wieku XVI - objaśniał kustosz wystawy dr Piotr Kondraciuk z Muzeum Zamojskiego w Zamościu. To najbogatszy okres kultury polskiej, kiedy najwięcej dzieł docierało za pośrednictwem mecenasów sztuki na teren Polski i do Zamościa. Włoskie obrazy Domenico Tintoretta możemy oglądać w kościele w Tarnogrodzie i już z wieku XVII - w Katedrze Zamojskiej. W najbardziej z włoskich komnat zaprezentowano: "Koronowanie cierniem", olej na desce, Szkoła Północnowłoska XVI w. - Salon Sztuki Dawnej "Antyk" Anny Paschke w Lublinie. To obraz o tradycjach późnogotyckich, wczesno renesansowych. Obraz bardzo ciekawy i tajemniczy, wymaga jeszcze rozpracowania. Kolejny, to "Madonna z Dzieciątkiem", olej, płótno, XIX w. - wg obrazu szkoły włoskiej XVI w., kopia jakich wiele powstawało w tamtym okresie na zamówienie galerii prywatnych, pałacowych. Na wystawie także "Madonna z Dzieciątkiem", olej na desce, Włochy, Szkoła Florencka (?) i Guido Reni (?) 1575-1642) "Dawid z głową Goliata", olej płótno, Włochy I poł. XVII w. z Muzeum 200-lecia Diecezji Lubelskiej oraz Sebastiano Filippi (1532-1606) "Święta rozmowa", olej na desce Włochy, Ferrara (?), 2 poł. XVI w. z Muzeum Kresów w Lubaczowie. Dzieło tej klasy bardzo rzadko trafia się w kolekcjach polskich. Można podziwiać również oraz z kręgu Lorenzo Lotto (1480-1556) "Putto z tamburinem", olej płótno, 2 poł. XVI w. z Muzeum Zamojskiego w Zamościu. Malarstwo barokowe reprezentuje "Portret Beatrix Cenzi" wg Guido Reniego, swobodna kopia, pastel XX w. z Muzeum Lubelskiego w Lublinie. Jest także bardzo ciekawy obraz, olej na desce, "Mistyczne zaślubiny Św. Katarzyny", bardzo zniszczony, z XVII w. , pochodzący ze zbiorów Muzeum Regionalnego w Krasnymstawie. To dobry pędzel, a temat bardzo popularny w XVI w. W gablocie, obraz również z XVII w., malowany na desce, "Portret mężczyzny" - wymagający prac rozpoznawczych, pochodzący z Muzeum Wsi Lubelskiej. W nowiutkich gablotach, współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013, eksponowane są bardzo stare tkaniny. Są to cenne dalmatyki: czerwona, jedwabna wykonana w Altembas, Włochy XV w. z Muzeum 200-lecia Diecezji Lubelskiej i druga, przepiękna - z kompletu czerwonego z herbem Zamoyskich, brokat aksamitny, złotogłów florencki z pocz. XVII w., z Muzeum Sakralnego Kolegiaty Zamojskiej Fundacji Rodziny Zamoyskich. Znajdujemy bardzo ciekawy widok - "Wenecja", olej na płótnie, Włochy, przełom XIX/XX w. - własność prywatna Salonu Sztuki Dawnej "Antyk" w Krasnymstawie. Z tego salonu pochodzi także waza dekoracyjna z majoliki z Mediolanu z poł. XIX w - Tą wystawą promujemy Zamość i Zamojszczyznę i pokazujemy, że warto do nas przyjechać i zobaczyć rzeczy wspaniałe i godne by zaszczycić je swoją obecnością - powiedział Marcin Zamoyski Prezydent Zamościa, dziękując wszystkim zaangażowanym osobom i instytucjom za pomoc w zorganizowaniu wystawy. Teresa Madej