- W inkubatorze będą się kształcić głównie studenci dziennikarstwa i kierunków artystycznych, ale też innych, np. filologii czy socjologii. Będzie to także dobre narzędzie promocji uniwersytetu czy współpracy z biznesem lub samorządami. Możliwości są bardzo duże - powiedział rektor UMCS prof. Stanisław Michałowski. Inkubator kosztował niemal 20 mln zł. 75 proc. tych kosztów pokryła dotacja z funduszy unijnych, którą UMCS otrzymał z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013. W Inkubatorze znajdują się: sala widowiskowo-kinowa z funkcją kina 3D i systemem dźwięku przestrzennego Dolby Digital, studio telewizyjne, dwa studia radiowe. Są też sale do montażu i reżyserii wizji i dźwięku, a także wielozadaniowa pracownia komputerowa, w której urządzono 16 stanowisk. Jest również sala tłumaczeń symultanicznych wyposażona w 16 kabin dla tłumaczy. Ponadto urządzono tu kilka charakteryzatorni, są też sale seminaryjne. Inkubator jest wyposażony w nowoczesny sprzęt i oprogramowanie, m.in. kamery i komputery do nauki montażu. Inkubator ma być ośrodkiem o charakterze interdyscyplinarnym i łączyć edukację z kulturą, sztuką i mediami. Będą się tu odbywały głównie zajęcia dydaktyczne, ale mieścić się tu będzie również Akademickie Radio Centrum. Ponadto inkubator może być wykorzystywany do organizowania koncertów, debat naukowych czy multimedialnych wydarzeń kulturalnych z wykorzystaniem nowych technologii. Pierwsze imprezy i wydarzenia w Inkubatorze zaplanowano w maju - 17 maja rozpoczną się pokazy ponad 300 filmów z 11. Festiwalu Filmów Studenckich organizowanym przez PWSF w Łodzi, a 23 maja odbędzie koncert inaugurujący międzynarodowy festiwal chórów uniwersyteckich miast partnerskich Lublina. Podczas Nocy Kultury w Lublinie 8/9 czerwca w sali widowiskowej Inkubatora student UMCS Łukasz Jemioła w koncercie pt. "Lutofuzja" zaprezentuje utwory Witolda Lutosławskiego na jazzowo. Na UMCS na wszystkich typach studiów na 10 wydziałach studiuje blisko 24,5 tys. osób. Uczelnia zatrudnia ok. 1,8 tys. nauczycieli akademickich.