Reklama

Reklama

Lublin: Inteligentny System Zarządzania Ruchem

System zarządzania ruchem - głównie za pomocą sygnalizacji świetlnej połączonej światłowodami - preferujący transport komunikacji miejskiej, powstanie w Lublinie. System, który ma upłynnić ruch w mieście, będzie kosztował prawie 28 mln zł.

Inwestycja jest częścią Zintegrowanego Systemu Miejskiego Transportu Publicznego, największego projektu unijnego, jaki realizuje miasto.

- Zarządzanie ruchem jest tak samo ważnym elementem projektu, jak zakup nowego taboru czy rozbudowa sieci trakcyjnej dla trolejbusów. Chodzi też między innymi o tzw. zieloną falę, której oczekują od nas kierowcy. Stawiamy przed wykonawcą spore wyzwanie, ponieważ do końca roku chcemy mieć gotowy, sprawnie działający system - powiedział prezydent Lublina Krzysztof Żuk.

Reklama

System obejmie 65 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, co stanowi ponad połowę takich urządzeń w mieście. Dotyczy to skrzyżowań znajdujących się na głównych, najbardziej zatłoczonych ulicach - m.in. alejach: Kraśnickiej, Solidarności, Tysiąclecia, Drodze Męczenników Majdanka - i prowadzących do obwodnicy miasta lub tras wylotowych z Lublina w kierunku Rzeszowa, Warszawy czy Zamościa.

Priorytetowo mają być traktowane pojazdy komunikacji miejskiej - system samodzielnie (lub zarządzający nim) będzie wykrywał opóźnione względem rozkładu autobusy i trolejbusy i wydłużał dla nich czas światła zielonego na poszczególnych trasach.

- Główne korzyści z systemu to priorytety dla transportu zbiorowego. Wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w odpowiednie czujniki, które będą się mogły komunikować z sygnalizacjami świetlnymi - powiedział Andrzej Matacz z Zarządu Dróg i Mostów w Lublinie.

System będzie też wykrywał różne zdarzenia drogowe (np. wypadki, kolizje) i sugerował kierowcom trasy objazdowe. W różnych punktach miasta zamontowane będą tablice informujące kierowców np. o czasie potrzebnym na pokonanie danego odcinka drogi, czy alternatywnych drogach dojazdu. Poprzez skracanie lub wydłużanie długości świateł na skrzyżowaniach okalających dany rejon - będzie możliwe sterowanie natężeniem ruchu w poszczególnych obszarach.

- Będzie to system czujników w postaci kamer, pętli indukcyjnych, które będą oceniały natężenie potoków ruchu drogowego i na tej bazie będą, odpowiednimi algorytmami, dostosowywały długość światła zielonego na skrzyżowaniu - dodał Matacz.

Centrum Sterowania Ruchem zlokalizowane będzie w śródmieściu Lublina razem z Miejskim Centrum Zarządzania Kryzysowego i Miejskim Centrum Monitoringu Wizyjnego.

Objęte systemem sygnalizacje na skrzyżowaniach zostaną połączone ze sobą siecią światłowodową i skoordynowane. 20 z nich przejdzie kompleksową modernizację połączoną z wymianą całego osprzętu - słupków, masztów i wysięgników.

Budowa systemu kosztować ma prawie 28 mln zł. Wykona go warszawska spółka Qumak. Firma ta kończy obecnie budowę podobnego systemu w Trójmieście.

Inwestycja jest elementem największego projektu unijnego, jaki realizuje miasto, o nazwie Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego. Jest to projekt kompleksowej modernizacji obejmujący m.in. wymianę taboru - zakup 100 nowych autobusów i 70 nowych trolejbusów - budowę ponad 25 km nowych linii trolejbusowych oraz zajezdni dla tych pojazdów.

Łączna wartość projektu wynosi ponad 520 mln zł, a dofinansowanie - kwotą przeszło 310 mln zł - pochodzi z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

Władze Lublina zapowiadają kontynuowanie tego projektu w oparciu o fundusze unijne z nowej perspektywy finansowej. W kolejnych etapach planowany jest m.in. zakup autobusów elektrycznych, a także rozbudowa Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem w kolejnych rejonach miasta.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy