Mężczyzna znalazł "okazję" w sieci na ciągnik siodłowy wart około 78 tys. euro. Według ogłoszenia auto znajdowało się za granicą i miało zostać sprowadzone. Kiedy zainteresowany 38-latek skontaktował się ze sprzedającym, dowiedział się, że warunkiem zarezerwowania pojazdu jest konieczność wpłaty 30 proc. wartości pojazdu. Mężczyzna przystał na tę ofertę i wpłacił na wskazane konto równowartość 100 tys. zł. - Następnie w korespondencji mailowej wysłał potwierdzenie transakcji finansowej - przekazał asp. szt. Marcin Józwik. Oferta "zniknęła" z sieci Od tamtej pory kontakt się urwał. Kupujący nie mógł dodzwonić się do sprzedającego, ani nie dostał odpowiedzi zwrotnej na e-mail. Kiedy mieszkaniec woj. lubelskiego chciał sprawdzić ofertę sprzedaży scanii, okazało się, że "zniknęła" z sieci. - Przeglądając dostępne w internecie informacje dotyczące danych "sprzedawcy", 38-latek zorientował się, że padł ofiarą oszustwa. Wówczas o całej sprawie zawiadomił policję - przekazali łukowscy policjanci. Jak dowiedziała się Interia, w tej sprawie jest prowadzone postępowanie. - W czwartek otrzymaliśmy zawiadomienie. Dla dobra śledztwa nie mogę informować o szczegółach - powiedział Interii asp. szt. Marcin Józwik. Mężczyzna rozmawiał z pokrzywdzonym po angielsku i niemiecku, więc najprawdopodobniej sprawa została zgłoszona do biura międzynarodowej współpracy. Co zrobić kiedy staniesz się ofiarą oszustwa? Policjanci apelują o zachowanie ostrożności podczas zakupów przez internet. "Przestrzegając kilku podstawowych zasad, można ustrzec się przed przykrymi następstwami nieuczciwej aktywności różnych oszustów. Przede wszystkim": Uważaj na super okazje - zbyt niska cena za stosunkowo drogi przedmiot powinna szczególnie wzbudzić naszą czujność;Dokładnie zapoznaj się z ofertą, przeczytaj opis - ponieważ powinien on szczegółowo opisywać przedmiot, który cię interesuje;Przyjrzyj się zdjęciom - jeżeli są słabej jakości albo są to zdjęcia pobrane ze strony producenta, warto poprosić sprzedającego, aby przesłał więcej zdjęć, pokazujących detale interesującego nas przedmiotu;Sprzedający powinien również w swojej ofercie sprecyzować dostępne formy zapłaty za przedmiot oraz opcje jego dostarczenia;Ważne jest też wybieranie tych kontrahentów, którzy cieszą się zaufaniem wśród swoich klientów oraz korzystanie z zaufanych sklepów internetowych, które działają już jakiś czas na rynku;Warto również sprawdzić firmę lub osobę, od której zamierzamy kupić produkt m.in. czy łatwo można się z nim skontaktować;Sprzedający w sieci powinni także udzielać konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji o istotnych warunkach umowy: zasadach składania reklamacji, towarach i usługach oferowanych drogą elektroniczną, a także nazwie i adresie sklepu, jeśli taki prowadzą. Kiedy padłeś ofiarą oszustwa należy: Poinformować jak najszybciej administratorów do spraw bezpieczeństwa danego serwisu i najbliższą jednostkę Policji;Zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową itp., jak również całą korespondencję ze sprzedawcą;Zachować zapisy rozmów wykonywanych za pośrednictwem komunikatorów internetowych, czatów, SMS-ów;Skompletować w razie oszustwa na aukcji internetowej dane takie jak: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, a także dane dotyczące sposobu kontaktu ze sprzedającym i sposobu dokonania zapłaty.