Prace nad silnikiem prowadzi Zespół Katedry Termodynamiki Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej pod kierunkiem prof. Mirosława Wendekera - poinformowała rzeczniczka uczelni Iwona Czajkowska-Deneka. Celem projektu jest opracowanie silnika Diesla do zastosowania w lekkim śmigłowcu. - Nowy silnik ma ważyć nie więcej niż 180 kg i mieć moc 400 KM. Ma być przy tym oszczędny i trwały. W stosunku do klasycznego silnika śmigłowcowego będzie emitował 25-40 proc. mniej dwutlenku węgla i 50-65 proc. mniej tlenków azotu - dodała Czajkowska - Deneka. Partnerem projektu jest produkująca śmigłowce Agusta Westland - PZL Świdnik. Firma ma współpracować z naukowcami z Politechniki Lubelskiej m.in. w określaniu parametrów technicznych śmigłowca i wymiarów nowego silnika. Nowy silnik ma być gotowy do końca marca 2013 roku. Całkowita wartość projektu to 2 mln 700 tys. zł. 75 proc. tej kwoty pochodzić będzie z Unii Europejskiej, a pozostałe 25 proc. to wkład własny uczelni. Jak zaznaczyła rzeczniczka, Politechnika Lubelska złożyła też wniosek do ministerstwa nauki i szkolnictwa wyższego z prośbą o dofinansowanie tego projektu. Pieniądze z Unii na finansowanie prac nad nowym silnikiem lubelscy naukowcy zdobyli wygrywając konkurs na innowacyjne rozwiązania dla śmigłowców ogłoszony przez konsorcjum "Clean Sky". Zwycięski projekt jest współfinansowany ze środków 7. Programu Ramowego Unii Europejskiej, którego budżet przeznaczony jest wspieranie działalności badawczej i rozwojowej. Konsorcjum "Clean Sky" zrzesza różne firmy m.in. takich producentów samolotów i śmigłowców jak Eurocopter, Airbus, Agusta Westland. Ma ono na celu działanie na rzecz ograniczenia zanieczyszczeń atmosfery i - przy pomocy finansowej z Unii Europejskiej - wspieranie innowacyjnych, nowoczesnych, ekologicznych technologii.