Reklama

Reklama

"Completorium", czyli muzyczny brewiarz

"Completorium" Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, arcydzieło polskiej muzyki baroku, w wykonaniu Chłopięcego Chóru Katedralnego Pueri Cantores Tarnovienses i Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej pod kierownictwem ks. Grzegorza Piekarza, zakończyło trzydniowe "Triduum Caecilianum Zamość 2009".

Przed zamojską publicznością wystąpili również soliści dwóch filharmonii - krakowskiej i śląskiej: Jolanta Kowalska - sopran, Agata Piękosz - alt, Szczepan Kosior - tenor, Jarosław Kitala - bas, Wiesław Kaczor - pozytyw. W przygotowaniu chóru współpracowała Agnieszka Stańczyk.

Reklama

Koncert był hołdem złożonym Janowi Pawłowi II w dziesiątą rocznicę wizyty w Zamościu oraz 30-tą rocznicę pierwszej pielgrzymki do Ojczyzny - Papieża Polaka. W imieniu Stowarzyszenia na Rzecz Chóru "Rezonans" oraz Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego, organizatorów VI edycji koncertów ku czci św. Cecylii, patronki muzyki religijnej, słuchaczy powitała oraz wprowadziła w atmosferę koncertu Alicja Saturska.

- "Completorium" to chyba najbardziej znany i najchętniej wykonywany utwór Grzegorza Gorczyckiego, najznakomitszego kompozytora polskiego baroku, doktora filozofii, kapłana, nauczyciela retoryki i poetyki w Akademii Chełmińskiej. Pod koniec XVII wieku osiadł w Krakowie, gdzie od 1698 aż do śmierci w 1734 piastował funkcję kapelmistrza kapeli katedralnej na Wawelu.

- Twórczość Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego obejmuje utwory religijne, utrzymane w stile antico - zarówno a?cappella jak i z towarzyszeniem zespołu instrumentalnego, a także utwory utrzymane w stile moderno z wykorzystaniem techniki koncertującej - czego najdoskonalszym przykładem jest "Completorium". Stanowi część składową modlitwy brewiarzowej. Zawiera psalmy, antyfony, czytania, hymn, responsorium. Modlitwy oraz oracja "Visita" z antyfoną maryjną "Salve Regina" kończyły kompletę.

Zanim doświadczyliśmy muzycznej uczty dla ducha, każdy z obecnych w Katedrze Zamojskiej otrzymał od organizatorów koncertu tłumaczenie łacińskich tekstów, które pozwoliło nam włączyć się w tę modlitewna głębię "Completorium".

Jak mówiła we wprowadzeniu do utworu Gorczyckiego Alicja Saturska - klejnot polskiej muzyki baroku jest formą wokalno - instrumentalną, napisaną w technice koncertującej, w fakturze polifonicznej, umiejętnie przeplatanej fakturą homofoniczną. Kompozytor umiejętnie eksponuje głosy solowe, duety, tercety, aż do brzmienia chóralnego.

Ta bogata melodyka i mistrzostwo wykonania "Completorium" przez ponad trzydziestoosobowy Chłopięcy Chór Katedralny Pueri Cantores Tarnovienses i Tarnowską Orkiestrę Kameralną pod kierownictwem ks. Grzegorza Piekarza dała zachwycający efekt.

Zagłębiając się w to wielkie dzieło zadumy i muzycznej refleksji modlitewnej zasłuchaliśmy się do ostatniego dźwięku jaki wybrzmiał podczas koncertu, bacznie obserwując tekst łacińskiego tłumaczenia.

I choć to utwór żałobny w swojej treści - to niósł radość w swojej formie. To zasługa młodych chórzystów, ich emocji i pięknych głosów. Rewelacyjne połączenie śpiewu chóru, orkiestry kameralnej oraz czworga solistów dało słuchaczom wiele wspaniałych wrażeń.

Koncert kończyła antyfona "Salve Regina" wykonana z udziałem słuchaczy i stała się wyrazem łączności ze Sługą Bożym Janem Pawłem II - jako muzyczne votum wdzięczności, co intencją organizatorów. Piękne wrażenia i niezwykłe emocje.

Zamojscy miłośnicy "Triduum Caecilianum" rewelacyjnie przyjęli wykonanie "Completorium" Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Owacje na stojąco były wyrazem zarówno uwielbienia dla muzyki jak uznania i wykonawców. Przepiękne brzmienie ogromnego aparatu wykonawczego zawdzięczać można i pracy, i zdolnościom uczestników. Wykonanie arcydzieła polskiej muzyki baroku, bardzo złożonej kompozycji - pod dyrekcją utalentowanego i wykształconego muzycznie ks. Grzegorza Piekarza - wymagało nie lada kunsztu i wysiłku, i zasługuje na najwyższą ocenę.

Bez wątpienia było to okazałe święto polskiej muzyki okresu baroku. Kiedy zamilkły ostatnie akordy czuliśmy dalszą potrzebę udziału w tej uczcie muzycznej. To wyraz duchowych pragnień zamościan i wysokiego poziomu artystycznego wykonawców. Z największą przyjemnością wysłuchaliśmy dzieła jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki sakralnej osiemnastego wieku.

Znakomity koncert i doskonały jego odbiór dowodzą, że jest ogromne zainteresowanie tak wielką i zachwycającą muzyką. Myślę, że będę wyrazicielem zdecydowanej większości słuchaczy stwierdzając, że jest ogromna potrzeba organizacji tego typu koncertów, które są zarówno odskocznią od trudów dnia codziennego i zarazem wpływają na nasz rozwój intelektualny.

Serdeczne podziękowania za koncert przekazała Alicja Saturska, zapewniając wykonawców, że pomimo chłodu w świątyni, serca słuchaczy były bardzo gorące. Miłe słowa skierowała również do słuchaczy, dziękując za udział w koncertach ku czci św. Cecylii.

W sposób szczególny podziękowała ks. prałatowi, gospodarzowi Katedry Zamojskiej. W swojej wypowiedzi ks. prałat Czesław Grzyb podkreślił ogromną rolę inicjatorki koncertów ku czci św. Cecylii - Alicji Saturskiej oraz wyraził radość, że organizowane są właśnie w tej świątyni.

- Jest to cudowne zwięczenie modlitwą brewiarzową i nie wyobrażam sobie piękniejszego zakończenia. Z tego utworu płynie pouczenie, żebyśmy mieli świadomość, że inspiracje wszystkich kompozytorów, wielkie ich dzieła - to wiara, to chrześcijaństwo, to wielkie przesłanie i ewangelizacja.

Portal Zamość onLine był patronem medialnym VI Triduum Caecilianum - Zamość 2009

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy