Bieńkowska wygłosiła podczas inauguracji wykład pt. "Krajowa strategia rozwoju regionalnego elementem wsparcia szkolnictwa wyższego w Polsce". Minister przypomniała, że dokument o strategii rozwoju regionalnego został przyjęty przez rząd w lipcu. Zawarto w nim koncepcję równomiernego rozwoju każdego z regionów Polski, bo - jak tłumaczyła minister - każdy z regionów ma swoje specyficzne potrzeby i problemy, jak też specyficzne mocne strony. Bieńkowska dodała, że największym problemem w Polsce nie są różnice między regionami, ale zróżnicowanie wewnątrzregionalne. - Nie ma regionu w Polsce, w którym nie byłoby miejsc biedy - zaznaczyła. Bieńkowska powiedziała, że w koncepcji rozwoju regionów punktem centralnym jest stolica każdego z tych regionów. Działające w niej wyższe uczelnie stanowią najczęściej te właśnie mocne strony danego regionu i stają się najważniejsze dla jego rozwoju. - Rola wyższych uczelni jest tu absolutnie kluczowa i wiodąca - zaznaczyła minister. - Uczelnia to jest miejsce, gdzie rodzi się innowacyjność, gdzie rodzą się badania i gdzie te badania, mam nadzieję, w Polsce coraz szerzej będą przeszczepiane na grunt przemysłu, bo mamy ciągle jeszcze z tym problemy - dodała. Jak zaznaczyła, uczelnie są miejscami, gdzie ludzie nie tylko zdobywają wiedzę, ale też zmieniają się, dojrzewają i poszerzają horyzonty. - Uczelnie wyższe nie tylko odpowiadają na bieżące wyzwania, ale też odpowiadają na nie w taki sposób, że mają przemyślaną strategię, jak się rozwijać, które kierunki nowe otwierać, jak odpowiadać na specyficzne dla każdego regionu warunki rynku pracy - powiedziała Bieńkowska. Minister podkreśliła, że w strategii rozwoju regionalnego uwzględnione jest też wspieranie wyższych uczelni zawodowych w miastach oddalonych od stolicy regionu. Ponadto strategia zakłada rozwój możliwości edukacyjnych na obszarach wiejskich, jak i rozwój oferty kształcenia dla dorosłych, dostosowanej do potrzeb rynku pracy. Politechnika Lubelska zainaugurowała w środę 58. rok akademicki. Na 15 kierunkach studiuje tu łącznie prawie 11 tys. studentów. Na uczelni pracuje 558 nauczycieli akademickich. W tym roku uruchomione zostały dwa nowe kierunki studiów - transport oraz inżynieria biomedyczna (prowadzony we współpracy z wydziałem lekarskim Uniwersytetu Medycznego w Lublinie). Rektor uczelni prof. Marek Opielak powiedział, że w ubiegłym roku akademickim w Politechnice zrealizowano kilkadziesiąt różnych projektów badawczych i łącznie na badania naukowe wydano 13,7 mln zł. "Podejmujemy wiele działań zmierzających do jakościowego skoku naszej uczelni" - podkreślił rektor. Na Politechnice rozbudowany ma też być kompleks dydaktyczno-naukowy dla kierunku architektura i urbanistyka. Inwestycja - o wartości 34 mln zł - w 85 proc. zostanie dofinansowana z unijnego programu Rozwój Polski Wschodniej, a pozostałe 15 proc. ma pochodzić z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Do 2013 r. ma powstać nowe 6-kondygnacyjne skrzydło, o łącznej powierzchni użytkowej 6,7 tys. mkw. Będą tam sale dydaktyczne oraz laboratoria innowacyjnych technik informatycznych stosowanych w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym.