Umowę na dofinansowanie projektu podpisali w czwartek prezydent Lublina Krzysztof Żuk i prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Bożena Lublińska-Kasprzak. Dotacja pochodzi z programu Rozwój Polski Wschodniej, PARP jest instytucją pośredniczącą w tym programie. Wiceminister resortu rozwoju regionalnego Iwona Wendel przypomniała, że podobne projekty rozwoju miejskiego transportu publicznego realizowane są także w innych miastach wojewódzkich Polski wschodniej: w Kielcach i Białymstoku. - Lada moment, mam nadzieję, rozpocznie się realizacja takiego projektu w Olsztynie i mamy nadzieję, że z końcem roku Rzeszów dołączy do tego grona - powiedziała. Prezydent Lublina Krzysztof Żuk powiedział, że celem projektu jest zwiększenie dostępności komunikacji zbiorowej oraz tworzenie transportu ekologicznego przez rozbudowę linii trolejbusowych. - Po kilku latach realizacji tego projektu Lublin będzie miał nową jakościowo komunikację zbiorową i mam nadzieję, że mieszkańcy przesiądą się ze swoich samochodów do autobusów i trolejbusów. Taki jest nasz cel - podkreślił Żuk. W ramach tego projektu zawarta już została umowa na zakup 80 nowych niskopodłogowych autobusów - 53 jednoczłonowych zabierających do 100 pasażerów oraz 27 większych, przegubowych. Pierwsze pojazdy już dostarczono. W tym roku będzie ich w sumie 40, a pozostałe trafią do Lublina do 2013 r. W planach jest jeszcze zakup 20 mniejszych autobusów, które zabierają do 40 pasażerów. Projekt przewiduje także m.in. zakup 70 nowych trolejbusów i budowę ponad 25 kilometrów trakcji dla tych pojazdów. Powstanie nowa zajezdnia trolejbusowa i przebudowanych będzie kilka ulic i skrzyżowań w mieście. Wszystkie pojazdy miejskiej komunikacji będą wyposażone w nadajniki GPS. Zbudowany zostanie nowoczesny system zarządzania komunikacją i informacji dla podróżnych. Powstanie też komputerowy system sterowania sygnalizacją świetlną w zależności od nasilenia ruchu. Realizacja tego projektu ma się zakończyć w 2015 roku.