Jak poinformowała Martyna Sztaba z Muzeum Sztuki w Łodzi, wystawa ma na celu prezentację dorobku twórców polskiej awangardy przełomu lat 20. i 30. XX wieku. Ekspozycja pokazuje z jednej strony równoległość działań polskiej i europejskiej awangardy modernistycznej, a z drugiej ma ukazać samodzielność i niepowtarzalność jej najważniejszych dokonań tj. teorię unizmu Strzemińskiego, kompozycje przestrzenne Kobro, drukarstwo funkcjonalne i fotomontaż. Na ekspozycji znajdą się obrazy, rzeźby, fotografie, fotokolaże, kompozycje i instalacje wypożyczone z łódzkiego Muzeum Sztuki, wśród nich dzieła Katarzyny Kobro, Henryka Stażewskiego, Władysława Strzemińskiego, Stefana Themersona, Mieczysława Bermana, Janusza Marii Brzeskiego, Wandy Chodasiewicz-Grabowskiej, Tytusa Czyżewskiego, Karola Hillera, Fernanda Legera i Stefana Wegnera. Wystawa realizowana jest we współpracy z Circulo de Bellas Artes (CBA, Madryt)przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie, Instytutu Polskiego w Madrycie oraz Fundacion Cordoba Ciudad Cultural. Ekspozycja w Madrycie będzie czynna do 15 maja. Muzeum Sztuki w Łodzi jest najstarszą na świecie - po Museum of Modern Art w Nowym Jorku - instytucją gromadzącą i promującą sztukę nowoczesną. Gromadzenie zbiorów rozpoczęło się w roku 1929 z inicjatywy grupy wybitnych artystów: Władysława Strzemińskiego, Katarzyny Kobro i Henryka Stażewskiego. Łódzka kolekcja sztuki nowoczesnej jest unikatowa w skali światowej: jako jedyna kolekcja muzealna powstawała dzięki darom od twórców. Znajdują się w niej dzieła artystów m.in. z kręgu kubizmu, futuryzmu, dadaizmu, surrealizmu i unizmu. W zbiorach muzeum są także prace z zakresu sztuki nowych mediów, filmu eksperymentalnego i wideo.