Prezentowane na ekspozycji witraże pochodzą z przełomu XIX i XX wieku. Najmłodszy witraż pochodzi z 1938 roku. Osiem z nich na czas trwania ekspozycji wymontowano z gmachów użyteczności publicznej m.in. z pałacu Kindermanów, gdzie obecnie mieści się prokuratura apelacyjna, ze szpitala im. Madurowicza, jednego z łódzkich banków i z przedszkola. 10 kolejnych witraży oraz meble z witrażami pochodzą z muzealnych zbiorów. Są to m.in. witraże uratowane z nieistniejących już łódzkich kamienic. Całość ekspozycji uzupełniono fotografiami witraży. Według muzealników, z uwagi na olbrzymią skalę prezentowanych dzieł jest to prawdopodobnie pierwsza tego typu ekspozycja w kraju. Eksponowane witraże są zróżnicowane pod względem formy i technologii. - Najbardziej interesujące są te w których pojawiają się szkła opalowe czy też mącone związkami fosforu i zabarwione w akwarelowy niejednorodny sposób tlenkami metali, zwane szkłem amerykańskim. Szkła te po raz pierwszy w Polsce zastosowane zostały w willi Kindermanów w Łodzi - uważa autor wystawy Jan Dominikowski. - Wśród prezentowanych witraży są motywy geometryczne, złożone z zespołów ciekawie zestawionych kolorystycznie szybek. Są też witraże będące bardzo misternymi kompozycjami, niemal malarskimi. Znajdują się na nich sceny figuralne czy też bogata ornamentyka kwiatowa - powiedział Łukasz Grzejszczak z łódzkiego Muzeum. Witraż to kompozycja wykonana z kawałków kolorowego szkła połączonego ołowianymi ramkami; powstające kwatery stanowią dekoracyjne wypełnienie otworu okiennego. Ostateczny efekt zależy od właściwości użytego szkła, zestawienia barw, natężenia światła, pory dnia a także pogody. Od średniowiecza do XIX wieku witraże kojarzone były przede wszystkim z architekturą sakralną. Później straciły nieco na popularności i na nowo odkryte zostały z końcem XIX wieku w sztuce secesji. Całe zespoły kolorowych okien wypełnione witrażami zdobiły wówczas głównie klatki schodowe oraz wnętrza wielu kamienic, willi, pałaców, budynków użyteczności publicznej. Tematyka witraży była rozmaita - od świeckiej po sakralną. Władze muzeum mają nadzieję, że wystawa tych cennych zabytków przyczyni się nie tylko do ich spopularyzowania, ale także do podejmowania przez władze Łodzi bardziej skutecznych działań zmierzających do ochrony witraży i zapobiegania ich niszczeniu. Ekspozycja czynna będzie do 17 maja. W dniach od 13 do 15 maja towarzyszyć jej będzie sesja naukowa "Witraże secesyjne. Tendencje i motywy". Współorganizatorem wystawy i sesji jest krakowskie Stowarzyszenie Miłośników Witraży "Ars Vitrea Polona".