Poinformował o tym we wtorek wydział informacji i komunikacji społecznej Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi. Same pojazdy będą kosztowały ponad 311 mln zł, pozostała kwota kontraktu przeznaczona ma być na ich utrzymanie. Zakupione pociągi będą m.in. klimatyzowane, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zamontowane w nich mają być ergonomiczne fotele, kamery monitorujące wnętrze i otoczenie pojazdów oraz wyświetlacze LCD wraz z systemem umożliwiającym nadawanie komunikatów z kabiny maszynisty. Dawać również mają możliwość przewozu większego bagażu czy rowerów. Pierwszych sześć pociągów pojawić się ma w Łodzi w pierwszej połowie 2014 roku; ostatnie - w końcu lutego 2015 roku. Przetarg na dostawę i utrzymanie taboru ogłosiła w marcu tego roku spółka Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA), w której 100 proc. udziałów ma samorząd województwa łódzkiego. Przetarg ogłoszono w ramach realizacji projektu "Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej - etap I". Celem systemu ŁKA jest połączenie Łodzi z miastami i gminami aglomeracji. Według założeń projektu, jego realizacja przyczynić ma się do poprawy bezpieczeństwa, komfortu i jakości kolejowej komunikacji oraz zwiększenia liczby osób korzystających z tego rodzaju transportu w aglomeracji łódzkiej. Kupione pociągi kursować mają na trasach: Łódź Kaliska - Sieradz; Łódź Kaliska - Łowicz; Łódź Fabryczna - Koluszki; na odcinku Zgierz - Kutno oraz Łódź Chojny - Łódź Widzew. Trasy uruchamiane będą sukcesywnie od I kw. 2014 r. W marcu tego roku rozpoczęły się prace związane z budową oraz przebudową przystanków na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. W ramach projektu zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie kilkanaście przystanków kolejowych, m.in. w Łodzi, Zgierzu i Ozorkowie.