Spotkanie zorganizowało Stowarzyszenie Miłośników Witraży Ars Vitrea Polona z Krakowa, które od kilku lat systematyzuje i popularyzuje wiedzę o witrażownictwie. Z jego inicjatywy podobne konferencje odbyły się już w kilku polskich miastach, których architektoniczny pejzaż przyciąga wyborem wyjątkowych witraży . W Łodzi zjazd trwać będzie trzy dni, podczas których specjaliści z całej Polski przybliżać będą wiedzę o witrażach okresu secesji - epoki ponownego odkrycia "szklanych obrazów" i rozkwitu sztuki ich tworzenia. Konferencję otworzył prof. Paweł Banaś z Uniwersytetu Wrocławskiego, badacz secesji i sztuki nowoczesnej. Przyznał, że fascynacja witrażami może być zaczątkiem pięknej kolekcji, jednak gromadzenie zbiorów nie jest łatwe: wymaga wiedzy, zaangażowania, niemałych zasobów finansowych, a także wyobraźni. Drugie wystąpienie przygotowała Anna Szkurłat z Zamku Królewskiego, członek AVP. Omówiła dwa podstawowe style, w których powstawały wykończenia domów, a także przedmiotów codziennego użytku z przełomu XIX i XX w. Pierwszy charakteryzował się linearną, opływową kompozycją, wielością krętych, powyginanych form, bogactwem motywów roślinnych oraz zwierzęcych w obrazach i sztukateriach. Drugi, nieco młodszy styl, zapowiadał dyscyplinę przestrzenną epoki art déco Charakteryzował się prostymi formami geometrycznymi i ograniczonym zdobnictwem. Badaczka przypomniała, że secesja to ostatni w historii sztuki styl obejmujący wszystkie formy sztuki oraz wiele dziedzin życia, także architekturę wnętrz i modę. Witraże stosowano wówczas nie tylko jako zdobienia okien, ale również - w wykończeniach mebli, parawanów, dekoracyjnych ścianek działowych czy kloszy lamp. Przez trzy dni konferencji omówione zostaną przykłady form witrażowych w zabytkach m.in. Lwowa, Krakowa, Warszawy Zakopanego, Legnicy czy Wrocławia oraz regionu łódzkiego: Pabianic, Zgierza i Łodzi. Częścią spotkania będzie wycieczka "szlakiem łódzkich witraży". Wiadomość pochodzi ze strony oficjalnej Urzędu Miasta Łodzi.