Trzy nowe drogi rowerowe mają powstać w ulicach: Aleksandrowska-Limanowskiego-Wielkopolska, w al. Piłsudskiego i ul. Rokicińskiej oraz w ulicy Pabianickiej. Jak zapowiedział we wtorek pełnomocnik prezydent miasta ds. polityki rowerowej Witold Kopeć, ekipy budowlane powinny rozpocząć prace już pod koniec maja. Do końca stycznia miasto ma też ogłosić zamówienia na projekty 43 nowych dróg dla rowerzystów. Miałyby one powstać m.in. od ul. Łąkowej do ul. Żeromskiego, od ul. Legionów do Konstantynowskiej czy od al. Włókniarzy do al. Unii Lubelskiej. Z uwagi na ciasną zabudowę problemem jest wciąż ścisłe centrum Łodzi, gdzie nie można wyznaczać nowych ścieżek rowerowych bez przebudowy lub likwidowania miejsc postojowych dla samochodów. Wzorem innych polskich miastach, m.in. Poznania czy Gdańska, w trudno dostępnych miejscach mają być wyznaczane pasy ruchu na ulicach. Do końca kwietnia mają zostać wytyczone jednokierunkowe pasy ruchu dla rowerów, m.in. na fragmentach ulic: Piotrkowskiej, Limanowskiego, Tuwima czy Pomorskiej. Ich łączna długość ma być nie krótsza niż 8 km. Od grudnia ub. roku na drodze rowerowej wzdłuż al. Mickiewicza działa elektroniczny licznik, który rejestruje ruch rowerowy w centrum miasta. Na elektronicznej tablicy wyświetlana jest liczba rowerzystów przejeżdżających dziennie i rocznie ten odcinek trasy. Zdaniem pełnomocnika ds. polityki rowerowej, zebrane w ten sposób informacje mają posłużyć nie tylko do wytyczania kolejnych ścieżek rowerowych, ale także pozwolić wprowadzać zmiany organizacji ruchu, które będą sprzyjać rowerzystom i poprawią ich bezpieczeństwo. W Łodzi jest obecnie ok. 70 km ścieżek rowerowych. Szacuje się, że w sezonie codziennie z rowerów korzysta ok. 30 tys. łodzian.