Inwestorem jest istniejąca od 1988 roku Firma Hortpak z siedzibą w Warszawie, która ma też swoje biura i magazyny w Popowie pod Łowiczem. Główna działalność spółki to dystrybucja maszyn budowlanych do autoryzowanych dealerów, oraz serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. W roku 2007 firma sprzedała w Polsce 325 maszyn budowlanych. Dwie działki w Kompinie kupione zostały od prywatnych właścicieli 2 lata temu. Łącznie mają one powierzchnię 4,5 ha. Stanie na nich budynek o wymiarach 72 x 60,5 m. Powierzchnia przemysłowa składać się będzie z trzech naw o wymiarach 18 x 60 metrów każda. Podobną powierzchnię zajmie część biurowa, tyle że położona będzie w dwóch kondygnacjach. Obiekt stawia firma Budowa Janusza Mostowskiego z Łowicza. Budynek będzie mieć konstrukcję stalową o bardzo dużej nośności. Ściany wykonane będą z płyt warstwowych Kingspan. Wewnątrz powstanie 12 stanowisk montażowych. Przy każdym stanowisku pracować będą trzy osoby. W pierwszym etapie produkcji prace wykonywane będą w systemie jednozmianowym, docelowo produkcja będzie dwuzmianowa, czyli liczba zatrudnionych osób zostanie podwojona. - Podczas zatrudniania pracowników preferować będziemy osoby z terenu gminy Nieborów - mówi nam prezes firmy Michał Myczkowski. - Jednak zastrzegam, że stawiane będą wymagania - wykształcenie przynajmniej średnie techniczne. W tej chwili w Popowie zatrudniamy 40 osób, w większości z terenu gminy Nieborów. Prezes nie ukrywa, że rozważane były różne warianty lokalizacji inwestycji: w Niedźwiadzie i poza powiatem łowickim. - Życzliwość i pomoc ze strony władz gminy Nieborów oraz starostwa powiatowego, przekonały nas jednak, że Kompina będzie najlepszym miejscem - mówi prezes. Umowa z firmą Budowa zakłada zakończenie prac z końcem lipca. Nabór pracowników zorganizowany zostanie pod koniec roku. Produkcja ruszy na początku roku 2009. W systemie jednozmianowym zakład produkował będzie 50 maszyn miesięcznie, z czego 20 kierowane będzie na rynek krajowy, reszta na rynki Unii Europejskiej. Jak mówi prezes Myczkowski, w ubiegłym roku firma miała 70 mln obrotu i zarobiła brutto 11 mln zł. Koszt kompińskiej inwestycji wynosi właśnie 11 mln zł. - Wszystkie zarobione pieniądze inwestujemy z myślą o przyszłości i rozwoju firmy - mówi prezes. Ładowarki XCMG są sprzętem chińsko - amerykańskim. Skrót rozszyfrować można jako: Xuzhou Construction Machinery Group. Grupa powstała w roku 1989, tworząc Joint-Venture z amerykańskim koncernem CATERPILLAR. W chwili obecnej XCMG jest trzecim co do wielkości światowym producentem maszyn budowlanych. Produkcja maszyn odbywa się w oparciu o podzespoły takich producentów jak: Cummins, Rexroth, ZF oraz Meritor. W rozmowie z NŁ prezes wymienia cztery powody, uruchomienia inwestycji. - Pierwszy, który nazywam politycznym, odwołuje się do faktu, że istnieje w Polsce grupa osób, które nie kupią niczego, co produkowane jest w Chinach. Jest to jakieś 20 procent całego rynku. W momencie, gdy ta maszyna zmontowana zostanie u nas, mamy szansę pozyskać tych klientów. Drugą przesłanką są względy ekonomiczne. Sprowadzanie podzespołów i montowanie ich w Kompinie pozwoli zaoszczędzić 50 proc. ponoszonych dziś kosztów. Obecnie całe maszyny sprowadzane są na kontenerach platformowych. Na kontener wchodzą dwie maszyny - koszt jednego kontenera wynosi 18 tys USD. Koszt transportu rozłożonych maszyn to 4,5 tys dolarów za kontener. Trzecią przesłanką są dyrektywy unijne. W myśl tychże, jeśli 51proc. kosztów wytworzenia sprzętu poniesione zostanie w kraju, kupujący ładowarkę, będą mogli starać się o pozyskanie na zakup pieniędzy unijnych. Po czwarte wreszcie, w maszynach tych - mimo iż są produkcji chińskiej, używanych jest wiele komponentów europejskich - silniki, skrzynie biegów itd. W Chinach obowiązuje na import tych rzeczy 17 proc. cło. - Jeśli sprowadzać je będziemy na przykład bezpośrednio od producenta z Niemiec, wtedy cło jest zerowe - argumentuje prezes. Wjazd do kompińskiego zakładu znajdował się będzie od drogi na Gągolin. Na rok 2009 planowane są kolejne inwestycje: w części północnej działki wybudowane zostaną hale magazynowe, oraz magazyn dystrybucji części zamiennych. (wcz)