Opony zimowe dla ciężarówek to połowiczne rozwiązanie, bo takie opony są na rynku, ale właściciele firm transportowych z oszczędności ich nie kupują, a duży nacisk powoduje, że szybko się zużywają. Lepszy pomysł podsuwa ustawodawcom Grzegorz Wawryszuk z łódzkiej policji: - Wprowadzenie obowiązku wożenia ze sobą łańcuchów w sytuacji gwałtownej zimy, gdzie kierowca mógłby się zatrzymać gdzieś na poboczu, założyć te łańcuchy, a następnie dalej kontynuować jazdę - mówi Wawryszuk. Gotowe i sprawdzone rozwiązania są już w krajach alpejskich, gdzie nawet na terenach górskich odbywa się transport kołowy - podpowiada inspektor transportu drogowego Szymon Sidor. - Możemy się również zastanowić nad oponami z kolcami, czy je wprowadzić, bo na razie są u nas zakazane - ocenia Sidor. Inspektorzy przekonują też, że zakaz wjazdu ciężarówek do miast nie załatwia sprawy, ale odśnieżenie parkingów dla tirów wokół aglomeracji to już duże ułatwienie. Kierowcy mieliby wtedy, gdzie zaczekać, a drogowcy mogliby w tym czasie usuwać śnieg. Najlepszym lekarstwem na drogowe bolączki jest ciągłe rozbudowywanie sieci tras o wysokim standardzie - również zimowego utrzymania. Ale na te, kompleksowe rozwiązania, czekamy już od kilkudziesięciu lat...