- Jestem pod wrażeniem sukcesu, jaki osiągnął ten inauguracyjny przejazd. Wszystkie miejsca są zajęte. Musimy jednak pamiętać o tym, że dziś jest to przejazd bezpłatny, a normalnie ta linia będzie eksploatowana w sposób komercyjny - powiedział przed odjazdem pierwszego pociągu ze stacji Łódź Kaliska minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień podkreślił natomiast, że na trasę Łódź-Łowicz pociągi mogły wrócić dzięki inwestycji Polskich Linii Kolejowych. - Inwestycji na poziomie 50 mln zł, z czterdziestomilionową dopłatą z regionalnego programu operacyjnego - dodał Stępień. W ramach modernizacji linii na odcinku od Zgierza do Łowicza wymieniono m.in. nawierzchnię kolejową (tory, podkłady) i kilkanaście rozjazdów oraz zmodernizowano ok. 40 przejazdów kolejowych. Grabarczyk zapewnił, że to nie koniec prac na tej trasie. - Przy tej linii będą kolejne inwestycje, już w ramach projektu kolei aglomeracyjnej. Wówczas będą poddane modernizacji przystanki - wyjaśnił minister. Pomiędzy Łodzią Kaliską i Łowiczem Głównym jest 12 stacji i przystanków: Łódź-Żabieniec, Zgierz, Smardzew, Glinnik, Swędów, Stryków, Bratoszewice, Głowno, Kamień Łowicki, Domaniewice, Grudze i Łowicz Przedmieście. Władze samorządowe są przekonane, że powrót pociągu relacji Łódź-Łowicz przyczyni się do aktywizacji inwestycyjnej terenów położonych wzdłuż trasy i większego komfortu podróżowania mieszkańców z tego regionu, ze szczególnym uwzględnieniem Łowicza, skąd od kilku lat łatwiej można było dojechać do Warszawy niż do Łodzi. - To połączenie przywraca Łowicz do łódzkiej aglomeracji i buduje integralność i spójność naszego regionu - powiedział Stępień. Od poniedziałku do piątku między Łodzią i Łowiczem będzie kursowało sześć par pociągów, a w soboty i niedziele po dwie pary. Przez dwa-trzy tygodnie za przejazd pasażerowie zapłacą 5,7 zł. - To chyba dwa razy taniej niż autobus na tej trasie. To jednak cena promocyjna. Mamy informację z Przewozów Regionalnych, że realną ceną na tej trasie jest 8,5 zł i dla tej ceny są konstruowane bilety miesięczne na poziomie 107 zł - powiedział Stępień. Pociągi pasażerskie z trasy Łódź - Łowicz zniknęły w 2007 r. Główną przyczyną likwidacji tych połączeń był fatalny stan torów, który umożliwiał jazdę z maksymalną prędkością 30 km/h. Na pokonanie 60-kilometrowej trasy z Łodzi do Łowicza pociągi potrzebowały ponad dwóch godzin. Oprócz połączenia Łodzi z Łowiczem 1 października uruchomiono również sms-owy system powiadamiania pasażerów o lokalnych połączeniach kolejowych. - System dotyczy przewozów regionalnych z Łodzi. Umożliwia przesyłanie sms z informacjami m.in. o modyfikacji rozkładu jazdy, utrudnieniach czy kolizjach. Wtedy pasażer zalogowany w tym systemie na określonej trasie dostanie powiadomienie o kłopocie, jaki może go spotkać na tej linii. Mam jednak nadzieję, że do tego celu będzie używany jak najrzadziej. Chcemy wdrożyć ten system do opłat za bilety - powiedział Stępień.